• חברים
  • ביקורות
  • דירוגים
  • פורומים
  • רשימות
  • נושאים
  • מחפשים בנרות
  • ספרים חדשים
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
סימניה - סופרים ספרים וחברים • © 2006-2026
אודות•חנויות ספרים•ספריות•עזרה•תנאי שימוש•פרטיות
תוכן פרסומי רלוונטי
סימניה
•
•
•
•
הזמן השבור

הזמן השבור

מאת אריאלה בנקיר

הביקורת של אנג'ל

תמונה של אנג'ל
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
דירוג
1.0
הזמן השבור

הזמן השבור

מאת אריאלה בנקיר

הביקורת של אנג'ל

דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
1.0
תמונה של אנג'ל
הוצאה לאור:ידיעות ספרים
שנת הוצאה:2012
קטגוריה:נוער
הקודמת
עורכת ספרים - שלומית ליקה
דירוגדירוגדירוגדירוגדירוג
4.0
לפני 12 שנים

“"הזמן השבור", ספרה הראשון של סופרת הפנטסיה הישראלית, אריאלה בנקיר מאז הצלחת סדרת "הארי פוטר" של רול”

4/43
ביקורות על הזמן השבור
הבאה
מים עמוקים
דירוגדירוגדירוגדירוג

הביקורת

הביקורת נכתבה לפני 12 שנים•8 דקות קריאה

אני אקיא, אני נשבעת לכם, אני אתקפל במקום ואקיא אם אני אמשיך לקרוא עוד מילה מזורגגת אחת. אני בעמוד 154 ונמאס לי. לא יכולה. את "יומני הערפד" הצלחתי לקרוא בלי דילוגים, את זה המשכתי לקרוא רק בזכות דילוגים אומללים.
מרפי, אני שונאת אותך!

אם כבר חשבתי שסוג כלשהו של אנשים ראוי להשמדה, הנה לכם – ישראלים.
אתם חייבים להודות, אנחנו עם מיותר. אנחנו לגמרי לא שימושיים. ואל תשכחו שאנחנו מוצפים בערסים, פקאצות, ובסופרי פנטזיה גרועים. סופרי פנטזיה ממש גרועים. (לא אמרתי כולם, אז יש נקודות אור. אבל הן בקושי נראות, בוהו!!!)

אז כשחשבת ששום דבר לא יכול לרדת יותר נמוך, הכל יכול לרדת יותר נמוך! תודה, מרפי!

הספרות הישראלית עוינת כלפי. לרוב, חוץ מה"חטופה מאינדקאר" לא קראתי שום ספר ישראלי אחר ראוי לציון.
הספרות הישראלית מכה שוב ונותנת לי סטירה. “הזמן השבור" עורר בי תקוות, תקוות שמילה וחצי הספיקה לרסק. מילה וחצי! זה כמו ילד קטן שאתה חושב שהוא חמוד, ואז הוא מקלל אותך!

אז התקציר לא שווה מזמנכם. אבל אם אתם מכירים אותי לעומק וזוכרים ביקורות ממש ישנות שלי על תקצירים מרושעים ושצריך לתבוע את כותבי התקצירים, אתם מבינים שאין מה שיגרום לתקציר לא מנוסח טוב להזיז אותי. תקציר רק עוזר לי להבין על הרעיון הכללי של הספר ולנתח אותו.
מכיוון שאני לא עומדת לתקצר את הזוועה הזאת, אתם תתמודדו לבד עם התמצות הקצר הזה; סוג של "לב של דיו", נערה שקוראים לה מיכאלה (מיקי בקיצור) נשאבת לספר מידע על ימי הביניים ועל ארץ מוזרה (שהייתה קיימת באמת. מוזר) עם שם מוזר ואנשים מוזרים (שחלקם היו קיימים. רובם לא, תודה לאל). רק שאין להם כוחות על. באסה.

אז למה האנטי?
קודם כל, אתם יודעים מה? נמאס לי. פשוט נמאס לי מכל הסופרים הישראלים שחושבים שהם יודעים הכל על הנוער המזורגג!! לעזאזל, זה נושאים רגישים מידי יש פה מישהי שאבא שלה נהרג, שכל העולם נגדה, שהיא בפנימייה ולבד שם לגמרי!
דיי, זה מספיק. זה משגע אותי אישית שאנשים רואים ככה נוער. נכון, יש הרבה ילדים שהם חלק מזה וחלק מזה, אבל תחלקו את זה באחוזים מהאוכלוסייה, הסבירות שמישהי שתהיה גם בודדה, גם המשפחה שלה מתה, וגם תלמד בפנימיה, ותקרא ספר שיגרור אותה אחורה בזמן אפסיים (לא משנה כמה זה לא מציאותי). אהא. אז גם זה יקרה! אנשים, קול ההיגיון! שמעתם עליו?!
סופרים אהבלים.

"אז למה האנטי?” טייק טו
חוסר היגיון משווע בספר. שמשתמע בכמה דרכים -
1) היא לא יודעת מה זה מכנסיים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! מה לעזאזל הבנים לובשים, חצאיות מיני?! והיא פריקינג תופרת, אנשים! תופרת! אולי המכנסיים האלה מג'ינס אבל פור גוד סייק, יש גבול!!
2) הדמות הראשית צריכה להתלוות למישהו לסיורים כדי לא למשוך תשומת לב. תכננו להביא לה נזירה שתתלווה אליה, ופתאום זה הוחלף לנער צעיר בגילה עם שם מפוברק ובנאלי שנרד עליו אחר כך. אתם מבינים, זה לא הגיוני בשיט. ואתם יודעים למה? כי בימי הביניים כל הזמן לא חשדו שבחורים יאנסו בחורות ויחטפו אותן, אולי?!
3) קשור לסעיף הקודם, אמרו לו "לא להתקרב אליה יתר אל המידה", ואני מצטטת מהזיכרון. אתם יודעים מה? אם הם מתאהבים, זה על המצפון שלכם! לעזאזל, זאת רק אני או ששכחתם לגמרי שמדובר בזוג מתבגרים?! אנשים, זה חוק מרפי!! תאמרו שמשהו לא יקרה/ישתבש והוא יקרה ובגדול! אני בעצמי מכירה את מרפי דיי טוב, נשבעת לכם, הוא לא בחור כזה נחמד. וחוץ מזה, אלה מתבגרים!!! מה חשבתם, שהם יקשיבו לכם בשקט כמו ילדים טובים? חה! אתם יכולים להאשים רק את עצמכם.
4) תמות, מרפי.
5) שמישהו יסביר לי על אהבה, כי זה לא ברור. תוך שניות זה קורה. תוך שנייה הוא מרחף במחשבות שלה והוא לא יכול להפסיק להסתכל על הגוף שלה (אלוהים ישמור, לך לעשות מקלחת קרה. אלה ימי הביניים, אתה לא תראה משהו כזה עד שתתחתן – רגע. ימי ביניים, אתה בן שש עשרה. נו טוב), אבל מה. שניהם לגמרי מאוהבים. דיי, יש גבול. מה שגם, ממה שלמדתי, הדמות הזאת היא אמורה להיות מהסוג הזה של הדמויות הילדותיות, המבדרות, שאמורות לגרום לכם לאהוב אותן. מה אני אגיד לכם – פה חשדתי. במה חשדתי? שהספר הזה מתדרדר, וקשה.
6) כשהיא הולכת לנשף הראשון שלה פשוט שלפו אותה ביום הראשון שהיא שם, תשושה ועייפה, ברברו איתה מהר מאוד על נהלי הטקס, ונתנו לה להסתדר לבד. אנשים, למשחקי הרעב הכינו יותר מזה! זה נראה כאילו רצו לתת לה להיתלות.

אוקיי, אני צריכה פוקוס. אני צריכה להיזכר רגע למה אני שונאת את הספר. שנייה, אני אקרא עמוד-שניים ואחזור אליכם.
קוראת שתי מילים
זה מספיק.

עכשיו, הנה עוד משהו. הדמויות. האמת שזה יותר השמות שלהם -
1) מיכאלה? O.O הורים ישראלים שונאים את הילדים שלהם היום, השם שלי דפוק, באמת, אבל מיכאלה?!
2) לכל האנשים המצוינים בהיסטוריה יש שמות דיי מגניבים, אבל פה זה נגמר כי מנסים להתאים את השמות של השאר אליהם ואז יש כמה מטומטמים. מגניבים כמו אלאונורה, או ארגון.
3) פייטרו. תגידו לי אם זה לא השם הכי בנאלי, משעמם, רדוד, וחסר-המצאה שמישהו איי פעם המציא (פחח, המציא. לקחה פועל, תרגמה אותו לאנגלית, והוסיפה ו'. עיוות, יותר נכון). ואם זה לא התיאור של השם הזה, אז אני לא יודעת מה כן.
4) דיאנורה, אנג'ליקה, ברניצ'ה, ג'יזלה, בלינדה, ויאנה ואיזידורה. אני שכחתי את השמות שלהן תוך רגע, (לקחה לי שעה למצוא את השמות שלהן) ואז התחלתי לקרוא לכל אחת "צילי" או "גילי" והתבלבלתי דיי מהר -.-
5) ובתוך כל האלואנרה, ארגון, פייטרו, ואנג'ליקה, פתאום קופץ לך "ברטה" XDDD סופרת כזאת אהבלה לא ראיתי הרבה זמן XD
6) אה, ואגב, בנשפים, ברור שהשם "מיקי" הוא הגיוני, ברור. ברור שהם לא יחשדו. אני לא הייתי חושדת אם הייתי מכירה רק שמות לבנות שמסתיימים ב – ה'!!!

אז הדמויות הן בליל לא אמין שגורם לי לחשוב שכולם בני חמש שם. הכתיבה הייתה ממש יפה בהתחלה, אבל לאט לאט היא הופכת תינוקית, לא משכנעת, ילדותית, ולא אמינה. ושילוב של הכתיבה והדמויות גורמות לי לרצות להתאבד ולתלות את עצמי.
אתם מבינים, הדמות הראשית לא אמינה. יותר מידי עצוב לה, וכשהיא מגיעה לשם היא ישר הופכת לגישה של "יופידידידו! אני על חד קרן מעופף!” נזכרת באבא המת שלה פעם במיליון שנה, ולא לוקה בשום געגועים אל התקופה שלה, שזה עוד איכשהו מובן, אבל לא מובן מאליו שהוא לא תתגעגע לתקופה נורמלית כשאפשר להביא אותך לגרדום כל רגע אומלל.
נראה כאילו היא משתלבת במהירות מסחררת במקום שהוא ימי הביניים, מה שלא אפשרי בכלל. לא מבחינת דרך דיבור (סלנגים, ביטויים וציטוטים שעוד לא הומצאו בזמנו. חוקים שלא הומצאו [מרפי. למרות שזה לא משנה והם היו צריכים לדעת את זה]), לא מבחינת מנהגים, ולא מבחינת זיכרון. ואלה רק שלושה דברים, יש עוד מלא בעיות בהשתלבות בזמן שלא שלך. זה לא מחשיד קצת? רק קצת?

הסופרת כותבת סיפור אהבה צפוי, משעמם, בנאלי, לא אמין, לא סוחף, לא מרגש, לא כלום חוץ ממשעמם, צפוי, ובנאלי. איכס. רציתי להקיא אחרי שקראתי עליהם.
נראה שפעמיים הם נפגשים, וכבר אז הם מאוהבים עמוקות. בהתחשב בעומק הדמויות, אני הייתי מפקפקת.
איך אפשר להתאהב כל כך מהר? איך פתאום כשיש פנטזיה הכל כל כך אפשרי?
איך אתה לא כועס כשמישהי שופכת עליך רוטב בפני כולם?! @.@
אני לא מבינה גם איך הוא יכול להתאהב בה, היא לא האדם הכי עמוק בעולם (והיית מצפה ממישהו יתום ובודד ושקורא הרבה ספרים שיקבל קצת תבונה...), ולא השחקנית הכי טובה, והסופרת מתרצת את ההתאהבות הזאת ב"יש בה משהו שונה". אגב, זה גם איך שהיא מתרצת את ההתאהבות שלה בו.
אבל באמת, כשיש פנטזיה נראה שהכל אפשרי, שהאדם הכי סגור יתקבל בחברה קדומה בצורה הכי קלילה שאפשר. שישתמש בשפה גבוהה רק בגלל שהוא קורא ספרים, חלק, בלי סלנגים, אפילו הקלים שבהם, בלי כלום (הסופרת צוחקת עלי, נכון?).
ואיך לעזאזל יש לה חברה הכי טובה אם הספר תיעד רק מפגש אחד ומזורגג איתה?! אכפת לכם להסביר לי מה עובר על הסופרת?! מה עם ריאליות? מה עם מציאותיות? מה עם היגיון פשוט? >< אני מיואשת!!

אה, ואגב, נזכרתי במשהו לגמרי לא הגיוני.
הוא מלמד אישה ללחום בחרב!!!! חרב!!! אני יודעת שהוא בגיל ההתבגרות, הורמונים, והיא בסכנה, אבל חרב?!
הצילו, היגיון פשוט, תעזור לי!!!!!!!!!
אתה רוצה לגרדום? אתה רוצה הרשעות? עם כל השוביניזם בימי הביניים אני יותר מבטוחה שהיו כמה חוקים נכבדים נגד הפגנת האבירות שבמהלכה הנפת עליה חרב אמיתית-.-

ובזכות מילים, שנותנת לי אפשרות להמשיך את הביקורת הזאת, אסביר לכם מה גרם לי לסגור את הספר סופית – משרתת מוכה, שהדמות הראשית החליטה להציל.
אם זה לא מפוברק, משוחזר, ועלוב, אני באמת לא יודעת מה כן.
דיי, אין גבול לקיטש? גם האהבה העלובה הזאת, הדמויות שהאופי שלהן נגנב (או שלפחות היה ניסיון גניבה) מספרים אחרים, והניסיון לגרום לדמות הראשית להיות פמיניסטית וחזקה למרות שהיא בימי הביניים, ולגרום לה לפעול כדי להציל אחרים? דיי, כמה אפשר?

בנקיר ניסתה לבנות עולם מדהים מפיסת היסטוריה, לא הלך לה.
היא ניסתה לכתוב על דמויות מדהימות שישאבו אותנו פנימה, לא הצליח לה.
היא ניסתה להפוך סיפור אהבה קטשי ובנאלי לסוחף ומסחרר, גם זה לא היה משהו.
אולי היא בכלל לא ניסתה, אבל אותי היא לא הצליחה להשאיר צמודה עד לסוף הספר. תגידו מה שתגידו; שאני במצב רוח קוטל או שאני אנטי, או לא יודעת מה. אבל לספר כזה לא קוראים פנטזיה איכותית, כמה שזה קשה להאמין. וכמו שאתם מוזמנים לראות, לא הרבה אנשים פה פרגנו לספר הזה. גם אני לא. לא אהבתי, לא ממליצה.

את הלקח שלי למדתי, לחשוב פעמיים לפני שנקלעים לפנטזיה ישראלית.

מי אהב את הביקורת

אהבת?
תמונה של catnoir
catnoir
תמונה של קריקטורה
קריקטורה
תמונה של Nameless
Nameless
תמונה של תות :>
תות :>
תמונה של קליירי פריי
קליירי פריי
תמונה של sister fox
sister fox
תמונה של RayOfLight
RayOfLight
תמונה של סופיה
סופיה
23קוראים|גיל ממוצע32|87%נשים

על המבקרת

תמונה של אנג'ל

אנג'ל

ותיקה
חברה מזה 14 שנים
241 ביקורות•4 נבחרות•3,612 לייקים
ז'אנרים מועדפים:
מדע בדיוני ופנטזיה•תרגום (נוער)•ספרות מתורגמת
תמונה של אנג'ל
אנג'ל
ותיקה
חברה באתר מזה 14 שנים
ביקורות241
ביקורות נבחרות4
לייקים שקיבלה3,612
דירוג ממוצע4.2 ⭐
ז'אנרים מועדפים
מדע בדיוני ופנטזיה64תרגום (נוער)62ספרות מתורגמת31

דיון על הביקורת

32 תגובות
אביולה
אביולה•לפני 10 שנים
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

זה נוראי>< אבל האמת, היה ממש כיף לכתוב את הביקורת^^

RayOfLight
RayOfLight•לפני 12 שנים

גם היא פשוט... וואו.

מוכיחה שגם אם חשבתם שיש רף לספרים גרועים, טעיתם!
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

ריי - כבר ראית. את הקטילה של יומני הערפדXD

אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

שרוני - אין לי שמץ מה לומר. זה בכל מקרה יהיה שם בנאלי:D

RayOfLight
RayOfLight•לפני 12 שנים

וואו

כזאת קטילה היסטרית לא ראיתי מימי! מת על הביקורות שלך.
שרון
שרון•לפני 12 שנים

היי אנג'ל(:

קראתי את הביקורת ואז ראיתי את השורה הזאת: "פייטרו. תגידו לי אם זה לא השם הכי בנאלי, משעמם, רדוד, וחסר-המצאה שמישהו איי פעם המציא (פחח, המציא. לקחה פועל, תרגמה אותו לאנגלית, והוסיפה ו'. עיוות, יותר נכון). ואם זה לא התיאור של השם הזה, אז אני לא יודעת מה כן." בהתחלה זה הצחיק אותי, אבל אז חשבתי על משהו. יכול להיות שהשם של פייטרו זה בעצם לא-FIGHTERO, אלא-pietro ? שזה בעצם שם איטלקי.
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

תודה. וחיחי, לסופר של החטופה מאינדקאר קוראים אלון או איילXD עין חדה יש לך^^

סופיה
סופיה •לפני 12 שנים
מסכימה עם כל מילה (גם אני אהבתי את "החטופה מאינקדאר", ורק הרבה זמן אחרי שסיימתי אותו גיליתי שהוא ישראלי...) את ממש ממש צודקת.
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

תודה רבה, קוקיפלצת :O

ואוי ווי, סקיי, זה נורא><
עוד אחת עם משהו להגיד
עוד אחת עם משהו להגיד•לפני 12 שנים

.

ביקורת גאונית. אין מילה אחרת לתאר.
Blue-Sky-Girl
Blue-Sky-Girl•לפני 12 שנים
בואי אגלה לך סוד אנג׳ל! אני שמחה שלא סיימת את הספר. ולמה? כי בסוף היא יוצאת מהספר אחרי שהשאירה את פייטרו. ופתאום בום טראח! הוא גם יוצא מהספר והם בשיא ה״יאיייי״ שלהם. נורא,נורא,נורא! :-/
זה שאין לנקוב בשמו
זה שאין לנקוב בשמו •לפני 12 שנים
אה, יש ספר פנטזיה ישראלי יפה: חרב אלף הראמות
זה שאין לנקוב בשמו
זה שאין לנקוב בשמו •לפני 12 שנים
עוד מעט התרבות הישראלית תשתפר. תהיי בטוחה. את יכולה לסמוך עליי.
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

תודה, ארגו (=

argo - Mihawk <FONT COLOR=RED>
argo - Mihawk <FONT COLOR=RED>•לפני 12 שנים
משמר אנג'י, לשפד ! - אה, סליחה, להתפקד ! שומר הסדר הבלאגניסט שמתיימר להיות מי שהוא לא מתייצב למשימה ! רגע, מה היא הייתה ? אממ, אין לי מושג.. בכל מקרה, אמי, לפחות היא אמרה את זה על ספר, חפץ דומם. כן כן, הספר הוא חברו הטוב ביותר של האדם, בלהבלהבלה, אבל לספר אין רגשות. ככל הנראה, בתגובה שלך הצלחת למצות כל דבר רע שהיא אמרה על הספר ולהטיח אותו בפניה בלי סיבה. אז בבקשהה,, וטייק איט איזי, זה היה ממש לא יפה. קחי את זה לתשומת ליבך. ואנג'י ? ביקורת אדירה וגאונית. אחת היותר טובות שלך לפי דעתי.
s
sveta oaky•לפני 12 שנים
דווקא ביקורת מנומקת. קצת בוטות, מה קרה?
מגדת העתידות
מגדת העתידות•לפני 12 שנים

אמי- התגובה שלך לביקורת דוחה ומתנאשת.

מותר לה לשנוא ספר. זה לא פשע.
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

תודה רבה (=

וסליחה באמת שהתעצבנתי על הספר אחרי קריאה :) והכל היה בהומור נטו. באמת.
א
אמי•לפני 12 שנים

איזו ביקורת דוחה ומתנשאת

כמה רעל, כמה עצבים, אפשר ללמוד יותר על האופי של מי שכתב את הביקורת הזאת מאשר על הספר עצמו. פתטי.
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

אני יודעת. לא אהבתי בינתיים את מה שראיתי.

אריאל
אריאל•לפני 12 שנים

יש ספרים ישראליים שהם לא פנטזיה!!

אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

-.- לא ממש

מגדת העתידות
מגדת העתידות•לפני 12 שנים

הממ...

מתוך כל הספרים הישראלים שקראתי... הוא די בסדר.
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

תודה (:

ואני חושבת שהוא ממש גרוע.
מגדת העתידות
מגדת העתידות•לפני 12 שנים

גאוני ^^

אני דווקא אהבתי כמה חלקים מהספר, למרות שהוא נמרח בצורה מחרידה :P
אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

הוו תודה. האמת שגם הביקורת שלי על "דם קר" לא הייתה מפרגנת משהו P:

אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

מילים, אמרתי שאני אזכיר אותך!

לואיזיאנה מנטש השקנאית
לואיזיאנה מנטש השקנאית•לפני 12 שנים

כן, אני צריכה את זה. בכל מקרה, אני חושבת שמגיע לך פרס על כמות הקטילות ב-2 ביקורות!

אנג'ל
אנג'ל•לפני 12 שנים

חיחי, בהצלחה, לואיזי.

מילים
מילים•לפני 12 שנים

היי, הזכרת אותי!

לואיזיאנה מנטש השקנאית
לואיזיאנה מנטש השקנאית•לפני 12 שנים

שונאת אותך. עמדתי לכתוב ביקורת קוטלת, ועכשיו אין לי סיכוי. תודה רבה!

(:
32 תגובות בסך הכל

ביקורות נוספות של אנג'ל

סיימון מוצא את דרכו

סיימון מוצא את דרכו

בקי אלברטלי

בואו נהיה כנים, אם לא היה סיימון מישהו אחר היה מוצא סיימון משלו, וזה היה עניין של זמן וזה בסדר. כי מה הביג דיל? הוא ה ו מ ו. כמה מלאכת מחשבה נדרשה לרעיון הזה? כמעט אפסית, אני בטוחה. ספר כזה צריך דמויות מפוצצות, ואין לו כאלה.

(אני שונאת ביקורות סיפורים חסרי פואנטה, אז כשאני מספרת סיפור ביקורת אני משתדלת לעשות את זה כמה שיותר אפקטיבי ומלא בקונטקסט וסיבה כלשהי ולא סתם לזרוק את זה שם בחוץ כי בא לי לספר את זה, אז. הנה לכם)

יש לי בית ספר ענקי, באמת, וכולם בו 15 ומעלה, אז אני יכולה לאשר את זה – יש לנו "אותם”. יש לנו "כאלה”. בית הספר שלי ראה וימשיך לראות תלמידים שמקורם בLGBT, ככל שבית הספר שלי יותר גדול ויש לו יותר אנשים תמיד יש לו יותר אחוזים של אנשים; יותר ערסים, יותר חנונים, יותר רואי אנימה, מאזיני קייפופ, יותר סטרייטים ובהשוואה; יותר תלמידים מהקהילה הגאה. בעודי לא מתביישת להודות בהיותי אחת מאותם חברי הקהילה הגאה, המוקפת ברובם בסטרייטים, שחבריה לשכבה חסרי מושג באופן כנראה דיי מחריד לזה, אני לא חושבת שאוכל להסביר במילים כמה הבנתי לליבו של סיימון הגיי החמוד במקומות שונים בספר הזה.
למזלי חבריי מודעים לזהותי המינית אז אין לי שום בעיה ואת הביטחון המספיק לצאת באקראי מול אנשים כשאני מרגישה שיש לי את הצורך. אצל סיימון... זה קצת יותר מסובך.

אני לא יכולה להבין את סיימון. אני לא הומו, אני לעולם לא אהיה. אני שייכת לאותה קטגוריה של ארבע אותיות כמוהו, אני אתן לכם את זה, אבל אני לעולם לא אוכל להעמיד את עצמי בדיוק על הריבוע שלו. אנחנו בכלל לא באים מאותו מקום ובטח שלא מאותו רקע. ועדיין, יכולתי להרגיש אותו.
זה נשמע נוראי. אוי לי.

זה לא ספר מדהים. זה ספר טוב של ארבעה כוכבים הנוטים קצת לשלושה לטעמי, אבל מה אני אגיד לכם, ברור לי למה הוא הצליח וברור לי ולכולכם למה הוא ספר ביכורים שכבר מתורגם, כן?
מילת הקוד; הומו. אנשים צריכים גייז. בעיקר מתבגרות, זה עושה להן משהו, אני רצינית. זה נורא ציני מצידי, אבל אם היה מדובר בסיפור אהבה של בחור בחורה הסיכוי שהוא היה מתורגם בתור ספר ביכורים העומד לבד היו אפסיים.
אבל אנחנו צריכים את סיימון. וכשאני אומרת 'אנחנו' אני לא מתכוונת ל'אנחנו' בתור הקהילה הגאה, אלא לכולם כשלם.
סטרייטים (אני מודעת שיש אנשים שמתעבים את המילה אבל אני אמשיך להשתמש בה) זקוקים לסיימון כדי לנסות ולהתחבר ולהבין את העולם הזה, האנשים שנמצאים לידם אבל זה נשמע כאילו הם במרחק מיליון קילומטר מהם, בעולם נפרד משלהם.
הקהילה הגאה זקוקה לזה בגלל שיש צורך בדמות ציבורים. כמו שנשים צריכות דמויות ציבוריות וקהילות של צבע ומוצא שונה שמקופחים צריכות דמויות ציבוריות ככה גם הקהילה הגאה.
אנשים בקהילה משתחלים יותר ויותר לתעשיות השונות מאז המאה הקודמת, אני בטוחה שלא מעט מהאנשים באתר קראו לפחות ספר אחד עם גייפרינד חמוד של הבחורה הראשית שכל אפיונו הוא שהוא גיי למוות.

כן, נחמד לקרוא סיפור עם הומו ראשי שכזה. וזאת, למען האמת, הסיבה היחידה שקניתי וקראתי את הספר.
נחמד לקבל ייצוג שקשור אליי איכשהו וזה מאוד אנוכי, אנ'לא אשקר, ולקרוא על גייז זה תמיד מעניין, וכיף יותר מלקרוא על הטרוסקסואלים. כי כן, ברמה מסוימת זאת כן התמודדות שונה, אבל דומה. ואני שמחה שבספר החלק הזה הובהר כמו שצריך.

משהו שאני רוצה לשים לתשומת ליבכם, קוראים חביבים, לפני שמוחכם יגדיר את הספר כזבל, כי באמת לא ריחמתי עליו עד כה - זאת ההתייחסות לסיימון, תהליכי היציאה מהארון שמוצגים פה באופן נפלא שעשו לי את היום ועשו לי את המכה הקטנה הזאת בלב, של, “אה, הסיטואציות האלו יכולות לקרות לכל מי שעדיין תקוע בארון. באסה.”
ואני לא יכולה להכחיש, כן, היה בי משהו שכן הבין את סיימון. שכן התחבר אליו והרגיש כאילו שבנסיבות כאלו ואחרות הסיפורים שלנו יכלו להיות מאוד דומים וכמה מזל יש לי ואין לי שאני לא במקום שלו.

מה שהספר כן הביא, בדגש יפה; זה כמה סיימון היה שלם עם עצמו, אחרי תהליך ארוך שהוא עבר לפני הספר אבל ציין. שלהיות הומוסקסואל זה לא עניין של "היי, אני הומו", אלא קצת יותר ארוך מזה, מאחר שהציפייה המולדת שלך זה להיות סטרייט בפשטותך.
עכשיו, רוב המתבגרים חשופים לזה יותר, ומבינים את זה יותר. כלומר, אלה שיש להם מחשב ויוטיוב, שיכולים לראות סרטוני יציאה מהארון של יוטיוברים. ועדיין, מרגיש לי כאילו אנחנו צריכים ספר בסגנון הזה.

עוד דבר אחרון, שאני מרגישה שאני חייבת לציין; בביקורות עבר הרגשתי הרבה צורך לציין את העובדה שהנוער בוטא ברמה מעצבנת וחד מיימדית ופה היה לו יותר נפח והוא היה יותר ON POINT שכזה, ואני חושבת שפה באמת מגיע לו צל"ש, ושאם הספר הזה היה כושל בזה הכל היה קורס. היו קללות ולא קללות וכל הדמויות לא הרגישו כמו פלקט חד מיימדי, שזה אדיר בהתחשב בזה שמדובר על ספר ביכורים של סופרת נוער, בסופו של דבר.
היו פה בדיחות אישיות והרבה פאנדומים החליפו בספר ידיים, הרבה צדדים שונים ומעניינים. ואני שמחה שלא היה מדובר פה רק על ה"אני גיי", ולא רק על ה"אני גיי חנון", אלא קצת יותר מהטייטל, ולדמויות היו קצת יותר, ויכולתי לראות בספר הזה סיטואציות דומות שלי ושל חברים שלי.
(דבר שאני חייבת להעיר זה שהתרגום קצת הורס כי הקללות האמריקאיות מתורגמות נורא לעברית, ואולי היה לי טוב יותר לקרוא את הספר הזה באנגלית, אז אם יש לכם את האפשרות והיכולת אני מייעצת לכם לקפוץ על זה)
עוד צד אחד של הדבר זה שאני יכולה לומר שהוא לא היה עמוק מידי ולא פגע בלב כמו שאני יודעת שסופרים אחרים היו יכולים לעשות עם הספר הזה בקלות יתרה.

ובכללי, ספר נחמד ביותר, שאני שמחה שנמצא שם בחוץ אבל מרגישה שיכל להיעשות טוב יותר בידיים אחרות, אולי מיומנות יותר.

וזה לא שאני בוכה פה או מתפרקת פה או שפתחתי את עצמי ואת ליבי הפריך או שהספר הזה סוף סוף הבין אותי, כי הוא קלע בהרבה מקומות אבל עם חריקה קטנה לשמאל או לימין, והוא לא ספר "וואו", כי הוא יכל לקצת יותר מזה, חוץ מזה, שהוא לא היה מרגש במיוחד. הוא היה כיפי, קליל, נחמד, אבל לתת לו חמישה כוכבים, מצידי, לא מגיע לו. הוא לא מורכב מספיק, הוא קצת שטוח מידי.

נ.ב – מאחר שמדובר באתר עם הרבה אנשים דתיים, אני מרגישה את הצורך העז לומר את הדבר הבא, בתקווה שאנשים יכבדו אותי, את דעתי והמקום שאני באה ממנו:
הגישה שפיתחתי בנוגע לזהותי המינית היא זה-לא-עניינכם, כלומר; כל עוד אני לא נוקטת בשום דבר לא חוקי מבחינה מינית אז לאנשים אין זכות לפתוח את הפה החמוד שלהם בביקורת על הנושא הנ”לD=
אז אני מבקשת מכם, בכל לשון של בקשה, לטוב ולרע, אלD=

לפני 10 שנים•
★★★★★
•אנג'ל
המעגל

המעגל

שרה ב. אלפגרן

זה ספר על רמה. ספר עם קלאס. ובגלל זה היו לי תוכניות. כי לספר על רמה מגיעות תוכניות על רמה. לחשוב מה לכתוב, מה לומר, מה להעיר וממה להתעלם כי אני אוהבת אותו מספיק בשביל לא ללכוד את הטעויות.
זה לא שתכננתי לכתוב את הביקורת הזאת בלילה, אני לא יודעת באיזו שעה אנשי האתר יראו אותה, אבל כרגע זה רבע לשתיים עשרה בשבילי ואני גוססת.
אבל המוח שלי נקי, נקי מאוד. הכל זורם ממני כשאני עייפה. את הדברים הכי טובים שבי יצאתי והוצאתי בשעות הקטנות של הלילה. כשאני על הגבול. אלבום של להקה חביבה עליי מתנגן ברקע. הוא נורא שליו, נורא סתווי שם. אף אחד לא מזיע דליים בקוריאה כרגע, אני מאמינה.
(להעצמת החוויה - https://www.youtube.com/watch?v=lFwC7WqCfAI)
האווירה קצת קסומה עכשיו, אפשר לחשוב שאני במצב המושלם לכתיבת ביקורת לספר על רמה.
(עכשיו זה כבר שתיים עשרה ועשרה, אני חושבת לאט, כותבת לאט, מוחקת הרבה. אתקדם מהר יותר מפה)

חשבתי שסיימתי עם ספרי נוער. חשבתי שלקחתי אותם וזרקתי אותם לזבל וקברתי אותם איפשהו. כמה זמן, אפשר לשמוע אותה חוויה? אותה גיבורה חסינה בגיל ההתבגרות ששוכבת עם אהובה אחרי שנלחמו בעוז? אותו בחור משעשע שלוחם בפשע? ואין להם צרות, אין להם ספקות. הם שמיימיים. הם כל מה שכל מתבגר רוצה לראות.
למרות שהיא מעניינת ומרתקת, אבל היא קונכייה ריקה. היא מתפוררת לך בידיים אם אתה מחזיק אותה מספיק חזק. אני אוהבת ללפות, אני אוהבת לחפור ולהעמיק וספרי נוער נקרעים לי בידיים מבלי להתכוון. אולי אני יכולה להינות במהלך הספר אבל אני מחפשת את הספר ההוא שיעברו שלוש שנים מאז שקראתי אותו ועדין אוכל לומר, בלב שלם, שאני מתגאה שקראתי אותו (עד כה, הערפילאים וגנבת הספרים הם שני הספרים שיכולתי באמת ובכנות לומר את זה עליהם).
אפקט הקריאה הוא משהו מקסים, לדעתי. אבל הוא אשלייה. אני מתה על אנשים עם כתיבות טובות, אבל אני שונאת את זה כשזה הדבר היחיד שיש שם. אני חושבת שאני יכולה לספור בכוכבים את מספר סופרי הנוער שהתעלו על הכתיבות של היצירות הגדולות שם בחוץ (בשבילי לפחות, אני מניחה. אל תדרסו אותי).
אבל פה זאת כל החבילה.
ואפשר לומר שזה ספר נוער שגרתי ודבילי, לכו על זה. אבל אתם טועים. ואני אסביר לכם בדיוק למה. ולא אכפת לי למה אתם לא יודעים את זה כי אני יודעת את זה יותר טוב. כי אני מרגישה את זה אחד לאחד. הספר הזה כאילו טבוע לי בבשר.

במבט אחורה, כמה ספרי נוער לא הבינו אותי. כמה ספרי נוער לא הבינו את האנשים מסביבי. כמה ספרי נוער לא קלעו, ואפילו לא התקרבו לקליעה.
וזה לא קולע בול, אבל הוא הכי קרוב שסופר מבוגר איי פעם הגיע.
הכי קרוב איי שם בחוץ.
ואולי, רק אולי, הכי קרוב שמישהו איי פעם יגיע.
כמה היללתי את הספרים הריקים האלו. הייתי בובה, לעזאזל.

פנטזיה זה מדהים. פנטזיה זה מקסים. זה משחרר וזה מיוחד וזה פורץ גבולות, אבל ברגע שאין שום קשר למציאות, היא מתפוררת. כי אנחנו צריכים את הקשר הזה, החוט המוביל למציאות, כדי לדעת שאנחנו יכולים לברוח. אני אמשוך את החוט הזה ופתאום אני אהיה בעולם הפנטזיה, ואני יכולה להיות בנעליים שלהם ולאחוז בחרבות שלהם.
אבל אני צריכה את הקשר הזה.
והדמויות, הן הקשר היחידי, בשבילי, שיכול למשוך אותי פנימה.
לדעת שהן כמוני, לאהוב אותן. לאהוב אותן באמת באמת.
(כתבתי את השם שלי [שם לידה] לא נכון ארבע פעמים, המצב מחמיר. 0:26)
וזה לא פייר. זה לא פייר שסופרי נוער משחררים ספרים ולא נותנים לי את היכולת להתחבר אליהם ולברוח ולקפוץ לאנשהו ולהיעלם, לקבור את עצמי איפשהו.
והספר הזה נתן לי מקום חמים (או... אם מדברים במושגי התקופה ה...נעימה במיוחד. קריר), להתחבא בו.

ועדיין לא הסברתי למה. ואני לא בטוחה שאני יודעת איך להסביר. אבל אני אקפוץ לזה, כי אם לא אעשה את זה בקרוב אני אתעלף, ויש לי דברים לעשות לפני שאני אלך לי הלילה.
(אני אדם מאוד דרמטי, בחיי)
חמש הבנות העל טבעיות, כל אחת מהן הייתה אני. וכל אחת מהן הייתה אחרת וחשבה אחרת והתבטאה אחרת והרגשתי כאילו כל אחת מהן היא אינדיבידואלית, לא, כולן לא אותה ישות. כל אחת היא משלה. כל אחת מלוכלכת ונקייה במקומות אחרים, וכל אחת מהן קצת פחות מלוטשת במקום שלה.
אפשר לדבר הרבה על בחירת הסט, הגילאים הנפוצים, "כבר עשו את זה!”
אבל בכנות, סט תיכוני זה קשה. סט, של תיכון, דמויות תיכוניות, מורים, תלמידים, הגילאים, הם קשים. גילים קשים להתמודד איתם. בגלל שזה קהל היעד רוב סופרי הנוער קוברים בסט את הידיים שלהם ומחרבים אותו, אבל עם הידיים הנכונות, עושים פלאים.
ואני מקווה שעד שעושים פלאים, אנשים לא יפנו את המבט.
אני מבינה את הביקורת של פפריקה על הספר, ואני יודעת מאיפה היא באה בהחלט (אחלה ביקורת, לא מסכימה איתה אבל מתה עליה). אבל הספר הזה, עזבו את הגילאים ואת הסט. הוא עשה משהו שאף אחד אחר לא עשה קודם. אני ראיתי את הקסם הזה בו, שאולי אחרים לא ראו. בעצם, כנראה אחרים לא ראו, ממה ששמתי לב אליו.
הוא דיבר.
השילוב המבריק והגיאוני של פנטזיה ביחד עם דיכאונות, התאבדות, חתכים, סמים, ס.ק.ס מלוכלך ומעפן עם אנשים בגיל מוקדם. מה שקורה לאחוז גבוה מהמתבגרים. זה דיבר אליי בגובה העיניים. זה לא התיימר להיות שום דבר (טוב, אולי קצת), אבל פעם ראשונה, פעם ראשונה שקראתי ספר עם מתבגר ראשי והרגשתי כאילו מישהו הסתכל לי בעיניים.
וזה לא כי הגיל שלי מטפס וכי אני גודלת כל הזמן.
זה פשוט כי הסתכלו לי בעיניים, סוף סוף.
השילוב הזה שאף אחד לא חשב עליו קודם לכן.
עד כה, כל ספר שקראתי לקח את זה בגישה של "היי, זה קורה, מתמודדים.” וזה נכון. אנחנו באמת מתמודדים. זה באמת בסדר.
אבל כשעוברים את זה זה מרגיש כזה נוראי. אלה בעיות עולם ראשון וזה בסדר להרגיש אותן.
אבל כשמתעלמים מהן, זה לא קורה. מתבגרים לא רק בנויים להתאהב ולתת ללב שלהם להישבר. מתבגרים הם קצת יותר מזה. מעפנים, אני אתן לכם את זה. שבורים ולא מורכבים ומרוסקים ולא מלוטשים. אבל לא פלקט.
ובכנות, בספרי הנוער האלו, הוציאו אותנו כפס יצור, ולא יותר. וזה מגעיל אותי במחשבה לאחור.

אהבתי את כולם ושנאתי את כולם ותיעבתי את כולם. כמו מתבגרת נורמלית.
ולא אכפת לי אם אומרים שהספר הזה לא מיוחד, כי זאת טעות. ואם כולם אומרים את זה, אז רק אני באמת יודעת את זה, וזה אומר שהספר הזה הוא רק שלי, יחיד בעולם.
אני מתחילה לדבר פילוספיה, או לפחות חותרת לשם. אז:

נ.ב-
אין לי מושג באיזו שעה אתם קוראים את הביקורת הזאת, אבל אם אתם הקדמתם מספיק כדי לקרוא את זה, זאת שמירת הזכות שלי להשאיר את הנ.ב הזה, כי אני חייבת להעיר משהו על הביקורת הזאת כשאני פיכחת.

נ.ב.ב-
מפרסמת את זה כי אני יודעת שאם לא עכשיו, אז לעולם לא.

לפני 10 שנים•
★★★★★
•אנג'ל
בית הספר לטוב ולרע

בית הספר לטוב ולרע

סומן צ'יינני

אם ישאלו אותי, זה בהחלט סוג הספרים שאני חיה בשבילם. הספר הזה הוא המיצוי של היופי שבפשטות; ילדותי, לא עמוק מידי, וכתוב נהדר.
זה לא שאין ספרים טובים יותר מ”בית הספר לטוב ולרע”. ספרים עמוקים ומיוחדים הרבה יותר ממנו מסתובבים שם בחוץ, ועדיין, אני שמחה שיש לי את הספר הזה בבית.

(וכן, אני חיה בשביל הרבה דברים אחרים; חלומות, תקוות, אנימות ובחורים ובחורות ממזרח אסיה שרוקדים להם על במות [האחרון בעיקר], אבל זה אחד מהם)

בתמציתיות, שתי בנות שהן ההפכים השלמים אחת מהשנייה – סופי, מהממת ביופייה ושמרבית דאגותייה סובבות סביב כמה קמטים יש לה על הפנים, בניגוד לאגתה, ילדה אפלה ומכוערת, שדואגת להיגיינה הרבה פחות ממנה, חיה בבית קברות, ואם בקבירה עסקיננו, היא קוברת את עצמה בבית (קריצה קריצה) בצורה קבועה, והיא פחות או יותר הנפש התאומה של כל ילד חנון, גיק, או אפל באופן כזה או אחר איי פעם.
אם אתחיל לקבור ברקע לא אסיים לעולם ויש לכולנו דברים יותר טובים לעשות עם חיינו, אז בתמציתיות עוד יותר – השתיים מוצאות את עצמן במקום הנקרא "בית הספר לטוב ולרע", שמחולק לשני צדדים, שנראה לי שכולנו חכמים מספיק בשביל להבין איזה.
והנה הטוויסט – אגתה האפלה נדחקת לבית הספר לטוב, בזמן שסופי נכנסת לבית הספר לרע.
באם.

הייתי נותנת לספר הזה חמישה כוכבים, אבל למען האמת, במקרה ההוא זה היה עלבון לכל ספר שקיבל חמישה כוכבים אי פעם. זה ספר של שלושה-ארבעה כוכבים גג, ואני אדם מאוד לארג'י, אז אני אזרום.
למה, אתם שואלים? כי הוא לא מורכב, הוא פשוט, קליל, הוא כמו חטיף לפני ארוחה גדולה (למרות האורך המכובד שלו). וכבוד לסופר והכל, אבל זה פשוט נורא לתת לו חמישה כוכבים.

בזמן שקליל, חמוד ונחמד מסכם אותו פחות או יותר, ועד כאן פחות או יותר הצד הרדוד של הביקורת, קראתי ביקורות ישנות יותר ואני נאצלתי שלא להסכים – אם כי להסכים – עם טענה מאוד מרכזית של הרבה אנשים.
בזמן שהספר נותן תחושה של שבירת סטיריאוטיפים, עדיין יש בו קטעים שהוא לא שובר אותם. בכנות, כל כך נהניתי מהקריאה שרוב הקטעים לא שינו לי בכלל, אבל היה קטע מסוים שמאוד הפריע לי, לא אספיילר, כמובן, אם כי הקטע בהחלט גרם לי להתעצבן (אגתה וסופי, בשלבים מאוחרים יותר של הספר, לאלה שכן קראו).
כן, אני מבינה מאיפה האנשים שמבקרים את הספר על ההקשבה המעצבנת לסטיריאוטיפים, עד הסוף המר טוב מבוטא כיפה, ורע כמכוער ומגעיל.
אבל, אז הבנתי משהו.
א' – לא ממש שינה לי.
וב' – אלה אגדות.
כלומר, הספר הזה, הוא אגדה, הוא שבוי ותקוע ולכוד בחוקי האגדות, ולא משנה מה יקרה, הוא עדיין מחוייב, בצורה מסוימת, להקשיב לחוקי האגדות. אולי הסופר ביקר את האגדות בצורה אחרת, אולי הוא ביקר אותן באמצעות ההקשבה שלו לתבנית. אולי הסופר ניסה לגרום לנו להרים גבה, לחשוב למה הוא משנה את הדמויות שלו פתאום.
או שאולי אני קוראת יותר מידי לתוך הספר.
למרות שאני חייבת לצדד בספר מפעם לפעם – הוא בהחלט שובר מוסכמות, ואם אנשים אומרים שהוא לא שובר מוסכמות, אז הם עושים טעות קשה, כי אני תמיד צודקת. אז.
קודם כל, הרומאנס לא קורה מיד, וכולל עליות ומורדות (למרות שבהחלט, חלק מאוד גדול ממנו תלוי במראה), הוא לא יציב, לא מושלם ובהחלט כולל קצת יותר מאשר "הו, היא יפה, תתחתני איתי". בנוסף, כשהוא קורה נשארת עצמאות מסוימת לבחורה; היא לא מצייתת לבחור באופן מוחלט, השאלה "האם את/ה מאמינ/ה בי" חוזרת על עצמה משני הצדדים, כי אכפת להם מה האחר חושב ומרגיש. הבחורה פועלת על רצונה החופשי ולא יושבת ומחכה שהנסיך המקסים יעשה את מה שעולה על רוחו.

אז כן, יש את השבירת מוסכמות הזו, שאנשים שקראו אותו נוטים לשכוח. וכמובן אני, ברוב חוכמתי, זכרתי אותו.

אחרי הכל, בכנות, הספר הזה, הוא בהחלט האגדה הכי טובה שקראתי. הוא מקסים, מחמם לב, מעניין, ופשוט כתוב טוב. זה פחות או יותר כל מה שאני צריכה.

לפני 10 שנים•
★★★★★
•אנג'ל
עמק-צל

עמק-צל

סקוט סיינסין

אחת התופעות שיצא לי לראות בספרי פנטזיה, או בספרים בכללי, מאז ומעולם, היה ספר עם רעיון מעולה, וביצוע צולע. הספר הזה הוא פשוט דוגמא קלאסית ליצירות מהסוג הזה. כמה פוטנציאל היה טמון ביצירה הזאת וברעיון שלה, שהיה כל כך מורכב, מפורט ומרהיב!
טוב, גודל הציפיות כגודל האכזבה.
אח.
אגב, תהרגו אותי, אבל יש לי תחושה ש"תחיית האגדות" זה רימייק אחד גדול של הספר הזה; החל מהדמות הראשית המעונה ועד משולש האהבה הצולע, הכל צועק "רימייק".

הרעיון המורכב והמרהיב של הספר הזה היה... מורכב ומרהיב. במילים פשוטות. במילים קצת פחות פשוטות, אנחנו מדברים על ריבוי אלים, שמעליהם, שולטת מעין ישות שיצרה אותם ויכולה להשמיד אותם בכל עת, שמה או.
מכת הפתיחה היא כזו; אל הרגיז את הישות הזאת עד כדי כך, וזה היה הקש האחרון. מסתבר שהאלים הם ילדים מפונקים, מעצבנים וחמומי מוח. אל אחד במיוחד, שגנב את "לוחות הגורל" מאחזקתו של או. אז או כמובן מחליט להטיף על מנת למצוא את "לוחות הגורל" החשובים, ומשום מה, הוא לא יכול לאתר אותם. אך או יודע - שעונש זה הדבר היחיד שיוכל לשכנע אותם לשתף אתו פעולה. ובאותו הרגע, הוא הופך את כל האלים לישויות קטנות, מעצבנות וחמומות מוח עוד יותר, בני האדם שמן, הוא מגרש אותם מעל פני "המישורים החיצוניים", שם נהגו האלים להתגורר.
הדבר גורר עיוות של הקסם הקיים על פני כדור הארץ וחוסר יציבות כללית בעולם בני האדם.
האלים המרכזיים והעיקריים האלה שאנחנו מתרכזים בהם בספר הזה; ביין, אל הסבל, מיסטרה, אלת הקסם, ומשמו, אל המתים. שהיה לו חלק קטן מאוד בספר, ושם מסובך.
משם, ביין משקים בגופו האנושי ומחליט. היי. בואו נשתלט על המישורים החיצוניים ונשמיד את או.
במקביל, אנחנו עוקבים אחרי גיבורים בני אנוש, ופה הדברים התחילו להתדרדר.

ו - כל מה שטוב בספר הזה כעיקרון מסוקר למעלה.

מאחורי הכריכה נכתב בפירוש; "הסדרה נכתבה בשיתוף פעולה של סופרים ומתכנני משחקים". ופה נראה לי, בערך, הכל התחיל להתדרדר. הכתיבה עצמה הרגישה כאילו מתכנני המשחקים כתבו את הספר בצורה שטוחה ביותר, והסופר נכנס באמצע ומילא רווחים. כן. ככה בדיוק היא הרגישה.
וזה היה מתסכל.
אני אסביר.
כשכותבים כותבים אדיש ואז מנסים למלא רגשות, קורה משהו כמעט מעורר הקאה. הדמויות דרמטיות כל כך ויותר מידי קשה להתמודד עם זה. לפחות לאנשים כמוני קשה. כי אנחנו נכנסים למצב כזה שהגיבור מתייסר על כאבי נפשו הדואבת והו הבחורה ההיא שהוא מאוהב בה והא איך שהיא הולכת עם הבחור האחר, אוה, זה קורע את ליבי לגזרים.
פאנגירלס אדירות.
וזה לא נגמר שם. זה ממש לא נגמר שם. אם זה היה נגמר שם, נטו. אבל כל דבר, כל כך רדוד או כל כך עמוס דרמה. נורא קשה לעקוב. סצנות קרב משעממות כמעט עד מוות, וסצנות לא-קרב שדרמטיות עד מוות.
וזה אחד הספרים האלה שאתה רוצה להמשיך לקרוא כדי לסיים.
ואז אתה שואל את עצמך "היום?"
"נאאאא."
וחוץ מזה, בכתיבה היה קטע נורא מעצבן. כל פעם שתיארו את ארבעת הדמויות העיקריות שלנו, אמרו "הגיבורים". וזה כבר גבל בהתעללות. כל פעם ששמעתי את הכינוי הזה רציתי לתלות את עצמי. הוא חזר על עצמו כל כך הרבה פעמים, ואתם יודעים מה? הוא חזר על עצמו גם כשאנשים מחוץ לחבורה העיקרית הצטרפו אליהם וכלל פתאום גם אותם בחבורה.

חוץ מזה שהדמויות בנויות כל כך רדוד. עד שהם הופיעו היה אכפת להם משני דברים; עצמן, והאלים שלהן. בסופו של דבר, זה השתנה רק לשתי דמויות - והן התחילו לדאוג ליצר הרומנטי שלהם, שבתכל'ס נכנס בקטגוריה "עצמם". כל הגיבורים המקסימים שלנו הם אנשים שהחיים שלהם לא התפתחו כלל לפני שניגשנו אליהם. אין להם שום קשרי משפחה או שום אכפתיות כלפי שוםםםםם דברררר וזה כל כך מעצבן שהאינטרס של כולם הוא כזה "היי. הכרנו את הבחורה הזאת לפני כמה ימים והיא ממש כזה. אתם מבינים. עוצמתית וזה. והיא רוצה נורא כזה. להציל דברים. אז אנחנו פה."
ורק לפרוטוקול - קוראים להם גיבורים רק כי הם עושים דברים טובים. למרות שבתכלס - הם לא רוצים לעשות את זה.

ככל שאני מנתחת את הספר הזה יותר, אני מתעצבנת יותר. לעזאזל.

אם אני אעבור דמות דמות אפשר לראות שאין להן ממש עומק. לכל אחד יש נופח אחד קריטי שהתעמקו בו, סוד אחד אפל. הן נורא שטוחות, עם מישור אחד שלילי, ומישור אחד חיובי. הדמות היחידה שיש לה יותר ממישור חיובי אחד - חצות, שהיא הפמיניסטית היחידה בכל הספר (לא שיש לי בעיה עם זה), הבעיה שלי אתה היא שעד כה, לא ראיתי שום חלק שלילי בה. אולי תכננו להתעמק בו בספר הבא. אני לא יודעת.

וחוץ מזה, בשאר הדמויות, הלא ראשיות, אני לא יודעת אפילו איפה להתחיל. יש כל כך הרבה, וכל כך מעט זמן לקלוט את כולן. ובקושי אפשר להפריד ביניהן - כולן כל כך דומות באופי המעורפל שלהן או בשמות של כולן, שאחרי זמן מה נשמע פשוט כמו "בזזזזזזזזזזזזז" אחד גדול.
ואיכשהו, הסופר מצפה מאיתנו שני דברים - לשים לב לדמויות המשניות, ולכאוב כשהן מתות או סובלות מנטלית. כי הרבה דמויות משניות נקטלו בספר הזה. הרבה מאוד מהן, והרבה אחרות הופיעו חצי ספר אחר כך.
עכשיו, בצירוף לשם הלא קליט ולדמות שלא נקלטה לי בראש בכלל, הסופר מחליט להחזיר דמות ישנה, ואני צריכה לחזור חצי ספר אחורה, ולהיזכר בכל הדברים ששהדחקתי ללא מודע שלי, כי כל זה היה פשוט מידע מיותר.
בואו נעזוב את החלק של חזרת הדמויות המשניות, כשהסופר קולט אותן או גורם להן לסבול, אני מרגישה כאילו זה בזבוז זמן. איזו דמות מתבכיינת לה שכל החברים שלה מתים ואני מעוותת פנים וצורחת על הספר שלא אכפת לי.
כי
באמת
לא
אכפת
לי.

בתכל'ס, במהלך הספר יש נתק כל כך גדול בין הקורא לדמויות שפשוט לא מזיז אם דמויות מתות או סובלות. ואני אדם אמפתי, בכיתי מספרים יותר מפעם אחת, ועדיין, לא הרגשתי כלום. לא התחברתי. לא למדתי, לא לקחתי איתי.
לא עניין אותי, בשלב מסוים. או למעשה, כל הספר שרוי בתוך השלב המסוים הזה.

ולמען האמת, אני לא מעוניינת להמשיך את הביקורת, כי אפילו לדבר עליו משעמם אותי. ממש.

אני יודעת שאני נשמעת כאילו סבלתי ממש.
וזה נכון.
כלומר. זה לא נכון.
אני בעצם שמחה שקניתי את הספר הזה ואת ההמשך שלו, כי קניתי אותו בעשר שקל (מפתיע), והוא לא ממש... שווה יותר מזה. אבל אתם יודעים מה? הוא עדיין לא נורא. הרעיון שלו היה לגמרי שווה את זה. ולא רק הרעיון, גם הסוף, שהפך קולח במפתיע.

אבל.
לא עוד קנייה של שני ספרים ראשונים בבת אחת!
גם אם זה שבוע הספר.

#NEVERAGIN

לפני 10 שנים•
★★★★★
•אנג'ל
Fangirl

Fangirl

Rainbow Rowell

"פאנגירל" הוא חווית קריאה שמצד אחד היא מעולם אחר לגמרי, ומצד שני - עולם גדול ומלא שאני מכירה היטב. אולי קצת יותר מידי טוב, במחשבה שנייה. כמובן שפאנגירל כמוני תהנה מספר שכזה עד בלי דיי, אבל אני בטוחה מאוד שכל כך קל להתאהב בספר הזה, שזה חבל לפספס אותו גם אם אין חלקיקי פאנגירל בך.
למרות שבכולנו יש פאנגירל או פאנבוי קטן, לא משנה על מה. כך לפחות אמרה הפאנגירל הגדולה שבשמיים.

הספר המקסים הזה מספר את סיפורה של קאט, פאנגירל נאמנה שכתיבת פאנפיקים חשובה לה קצת יותר מצרכי חיים בסיסיים, ולמרות שהיא שונאת שינויים (מאוד); מגיעה לאוניברסיטה הגדולה והמפחידה.
כשסיפרתי לחברה שלי היום על הספר, היא שאלה, "...זה הכל? איפה ה...עלילה?"
אז זהו, הקטע של הספר הזה שאין רשע ואין טוב, זה ספר נורמלי לחלוטין, על חיים (כמעט) נורמליים לחלוטין, והעובדה שהוא כל כך יום יומי ומוכר לי הפך אותו למאוד משעשע. מן הסתם יש קונפליקט, אחרת לא היה ספר, אבל יש כל כך הרבה, קטנים יותר ופחות, יומיומיים והגיוניים, מונחים במקומם.

בחיי, איזה ספר.

ובאמת, קשה לי למצוא בזמן האחרון ספר שמדליק את המתג וגורם לי להתלהב, לרצות להישאר עד שלוש לפנות בוקר, ערה, כדי לצלוח דרכו. דבר שלא הייתי עושה אם הוא היה מתורגם, כי אז הייתי יכולה לקרוא אותו בחצי מהזמן (הקריאה שלי. באנגלית. כל כך. איטית). אבל הוא מרתק לכל רבדיו האנושיים והנורמליים לחלוטין. החל מהדמויות, דרך הכתיבה, וכמובן שהעלילה. ומן הסתם, הוא ספר שהעלילה שלו מונחת במקומה, אבל אם אפשר לתאר עלילה של ספר בשתי שורות ופחות, זאת אומרת שהדמויות עומדות לעמוד באור הזרקורים, שכמובן, בתור כותבת, זה מבעית. כשהדמויות הן אלה שמנחות ולא העלילה, הכל שקוף; ממש כמו שירה באקפלה, הקול עומד חשוף ופתוח להתקפה. קל יותר לראות בעיות בכתיבה, קל יותר לראות את הפגמים בדמויות, ולא הפגמים האנושיים, אלא פגמים שסופרים לא מתכננים לתת לדמויות; כמדומני, מרי וגרי סואים, הדמויות המושלמות האלו שכולנו מתים עליהם - אגב, הזכרתי את דמדומים כבר כהשוואה? יופי, תנו לזה לחלחל קצת.
אבל למעשה, למרות שזה מפחיד - ראוול משחקת אותה. היא נכנסת לראשים של דמויות צעירות בלי בעיות ומשחקת איתן באמינות ובקלילות, וזה לא יותר מידי קל, ולא יותר מידי כבד, זה בדיוק על הנקודה. מה שגם, היא מביאה כל כך הרבה נקודות מבט שונות; לא רק על פאנפיקים, אלא על כמעט כל דבר. על כתיבה, על הדמות הראשית וההתנהגות שלה, ספרות בכללי. אני יכולה לומר שעל כל אחד מהמשתנים האלה יש לפחות שלוש חוות דעת משלוש דמויות שונות. וזה רק לפחות.
הכל בספר הזה נורא טבעי, נורא חשוף ואנושי ועדיין קליל ומקסים. הכתיבה שלה, שלא גבוהה מידי, ולא נמוכה מידי, וגם, בתוצאה הסופית היא כתיבה מעולה שהולמת כל כך את הדמות הראשית גם בקטעי הפאנפיקים שהיא מצטטת.

תנו לי לספר לכם על מה זה להיות פאנגירל, בתור אחת, כי בטוח שהרוב לא ממש יבינו מה זה;
להיות פאנגירל אומר להיצמד לסדרה, לספר, לכל דבר, אפילו לג'סטין ביבר או וואן דירקשן המקסימים, ולהתקשות מאוד להרפות. לאהוב את זה בכמעט אובססיביות. כן, פאנגירלס הן בהחלט אלה שיבכו כשהדמות הראשית או המשנית האהובה עליהן תמות, או שישברו לרסיסים כשהOTP שלהן (ראשי תיבות ל ONE TRUE PAIR) יעבור משבר או ייפרד. אלה שיצרחו, כמובן, כשדברים מרגשים קורים ושישנו מחוץ לחנויות הספרים בלילה לפני שהספר החדש בסדרה יוצא (לא באמת, אבל הן ירצו).
ואם הן מעריצות ספרים, הן ירצו לחיות בעולם הזה, הן ירצו להיות חלק ממנו, הן לא ירצו להיפרד; בגלל זה יש לנו פאנארט - אומנות מעריצים, שכוללת ציור ציורים, יצירות דיגיטליות, פיסול, ואפילו הכנת מוזיקה בעקבות היצירות, ומלאי של פאנפיקים - ספרות מעריצים - של קאנון, כלומר, ספרות מעריצים לפי הספר, שמפתחת סיפורים של הדמויות בספרים כמו שהן, למשל, אם אני אכתוב פאנפיק על הארי פוטר - אז למשל, אכתוב פאנפיק על הארי וג'יני כזוג שהם.
אבל, פאנגירלס לא תמיד יחשבו שכל ההחלטות של הסופר נכונות, ובגלל זה יש לנו פאנפיקים לא-קאנוניים. על זוגות שונים משחשב הסופר, או על דרך עלילה שונה. ופה נמנית הפאנגירל שלנו, שחושבת שלדמות מסוימת נעשה עוול קל, וכמובן, למה לא, שהדמות ההיא, שהיא במקרה בחור, מתאימה מאוד לבחור הראשי שלנו.
והיא מחליטה לכתוב פאנפיק.
ולמה לא, אומרות לה שאר הפאנגירלס.

ואוה, הדמויות. כל כך מקסימות, כל אחת בדרכה, מלאות ברבדים שונים. והפאנגירל שלנו, שכמובן אהבתי, אני חייבת להודות שכל הדמויות מעוצבות טוב טוב. למרות שאני חושבת שהיו כמה דמויות שהיו פאקים בחסרונות שלהן - כמו ליווי (שבתכל'ס קוראים לו לווי, אבל אני קוראת לו ליווי. אנשים שראו אטאק און טיטאן יבינו את זה בלי בעיות^_^).
ואני רוצה פשוט להכניס את אבא של קאט לקופסא ולקחת אותו הביתה. אבא שלה כזה מקסים! לבנות עמוד כבאים כדי להגיע לשירותים? זה פשוט גאוני. התפאנגרלתי עליו בטירוף, הוא מקסים.
אגב, לקאט, הפאנגירל, יש התנהגות כזאת... כל כך אמינה. גם בחיי היום יום שלה, הקטע הזה של "אף-אחד-לא-מבין-אותי" זה קטע שלפאנגירלס, שכותבות פאנפיקים, שאוהבות ספרים יותר מאנשים אחרים, כופרי הספרים, שאוהבות לקרוא ולומר רפראנסים (אזכורים לספרים) כל הזמן - זה דבר שכל כך מלווה פאנגירל, וזה לא משנה גם בתקופת האינטרנט. למעשה, עוד יותר קשה לומר "אני כותבת פאנפיק מצליח שמקבל מלא צפיות כל העלאה."
אנשים ישאלו אותך, "מה לעזאזל זה פאנפיק?" ויש לאנשים שלא מבינים נטייה כזאת להסתכל בעיניים עקומות על דברים שהם חושבים שמוזרים ולא הגיוניים. אז בקהילת הפאנגירלס התפתחה התדמית ש"מוזר זה מדהים!" כי לרוב הן לא מרגישות במקומן, לא כל כך, לפחות.
אנשים עוד יותר מתחרפנים כשהם מגלים על החלק ההומוסקסואלי בעניין, הו, החלק ההומוסקסואלי בלהיות פאנגירל. וואו. יש קבלה כל כך גדולה של הקהילה אצל פאנגירלס שזה לפעמים מפחיד לצאת מהארון לפניהן. פאנגירלס מבעיתות בקטעים האלה. הן מאוד מחוברות לקהילה, ולפעמים זה נראה כאילו לכל פאנגירל יש גייפרינד (הבנתם?^^). טוב, אני יודעת שלי ישD:
ומאחר שקאט, הדמות הראשית, כותבת פאנפיק על זוג הומואים (למרות שהם אמורים להיות סטרייטים), אנשים בדרך כלל מקבלים את זה בבלבול שבחורות סטרייטיות כותבות על גברים הומואים, היא מתביישת בזה, מדחיקה את זה ונמנעת מלומר את זה. ולמעשה, כשהיא סוף סוף אומרת את זה אנשים זרמו עם זה וצחקו איתה, היא הייתה קצת בשוק, זה היה מקסים.

לצורך הפאנפיק שקאט כותבת, הסופרת המציאה ספר, שמקביל מאוד לעולם של הארי פוטר עם כמה טוויסטים פה ושם (קלטתי את זה לפני שפתחתי וויקיפדיה!), והשיפ המתקבל, כלומר, הזוג המתקבל, הם בעצם הדמות הראשית, ועוד דמות שהדמות הראשית מאוד עוינת לה ורבה איתה כל הזמן.
אנשים, ניחשתם נכון - דרהארי. אנחנו מדברים על דראקו מאלפוי והארי פוטר. לא הצלחתי להפסיק לצחוק להרבה מאוד זמן. וואו, אני אישית לא חושבת שנכון להם להיות ביחד, אבל גברת סופרת, טוב ויפה לך. אהבתי את ההשתלה של העולם של הארי פוטר בתוך עולם אחר. גם כדי להתנער מזכויות יוצרים, וגם כי הייתי כועסת אם הייתי קוראת יותר מידי מהארי ודראקו.
כל כך אהבתי את ההמחשה של עולם הפאנגירל על ספרי הארי פוטר המדומים. כי הארי פוטר זה הספר שפאנגירלס הולכות על אורכו ורוחבו ומשפצרות, משנות, מדגישות. אחד העולמות הכי רוויים בספרות מעריצים שאיי פעם יצא לי לקרוא - ואפילו לכתוב, ויותר מאחד או שניים. "הארי פוטר" מלא בספרות מעריצים, ובהרבה זוגות, קאנוניים ולא קאנוניים, אהובים יותר ופחות, וכמובן, חלקם מלאים נונסנס טהור (מישהו שמע על דראפל? החליטו שדראקו צריך לצאת עם תפוח. אה, ומה לא? וולדי וקווירל, או וולדי ודמבי).
והספר הזה לקח חלק כל כך ענק בחיים של קאט לפני האוניברסיטה, אבל למעשה, הוא לקח חלק ענק בחיים שלה לא משנה לאן היא פנתה. וזה מראה שאתה לא צריך להיות ילד קטן, כדי לאהוב את הדברים האלה. התבגרות זאת פרספקטיבה בלבד, והעולם הזה הוא למבוגרים וצעירים גם יחד. אפשר גם לא להתעייף מכל עניין הפאנפיקים, הספרות, העולם הזה, שדיי פתוח לילדים ונערים יותר משהוא פתוח למבוגרים. אבל כשקאט עדיין כותבת את הפאנפיק שלה, לאורך כל הספר, הסופרת מבהירה נקודה חדה מאוד - לא אכפת לי, אני עדיין בעולם הזה, ולמעשה, לא עוזבת אותו. הזמן שלי לא הגיע, ולמעשה, אני לא חושבת שהוא יגיע. לא מתבגרת.

העולם הזה, של החנוניות, או גיקיות, או פאנגירליות, איך שלא תרצו לומר את זה, הוא חלק מעולמם של הרבה אנשים, כאלה שקוראים ספרים, או שומעים להקות וזמרים, או רואים סדרות טלוויזיה ונותנים לדברים האלו להגיע אליהם ולהשפיע עליהם באיזשהו מקום, בפנים. זה, בנטו, תרבות ותו לא. ואולי חלק תרבותיים יותר ופחות, נעימים יותר ופחות, אבל פה אנחנו נחשפים לתופעה; מה זה להעריץ דברים. ופה, היא מעריצה ספרים, היא נמצאת בפאנדום, כותבת פאנפיקים, ואני חושבת שהמבחינה הזאת, הספר נורא לא יסולא בפז, כי זה הספר הראשון שבא על קהילת הגיקים, שכוללת פאנגירלס ופאנבויז, ונותן להם במה. הספר הזה, בעצם, הוא לא בא לפאנגירלס ולפאנבויז שם בחוץ, הוא בא לאלה שדווקא לא כאלה, והוא בא להסביר את התופעה, לתת פיסת חיים. ואני חושבת, שהוא הצליח בגדול. הוא מקסים, הוא קליל וכבד במקביל, מצחיק, מקסים ומחמם לב. ולמעשה, נהניתי מכל רגע.

הבעיה היחידה שבאמת הפריעה לי עם הספר הזה, שעם כל הכבוד, הסופרת לגמרי יכלה להפוך אותו למטחנת רפראנסים. כל כך הרבה אזכורים מספרים יכלו לרוץ בספר הזה, שפשוט היה לי חבל שזה לא קרה. הפאנדום היחיד שקאט הייתה תלויה בו היה פאנדום סנואו, וזה היה בסדר. א ב ל, היא כמובן יכלה לאזכר כל כך הרבה ספרים קיימים, כי רואים שראוול יודעת מה זה להיות פאנגירל, ואחת וותיקה, ופאנגירל, בעיקר של ספרים, בדרך כלל תידלק על יותר מספר אחד, ולמרות שגם אם יש רק לאחד מהם מקום בחייה ובעולמה; היא עדיין תכניס את השאר במגירה קטנה איי שם, ותעלה אותם מעל לפני השטח.

אבל לסיכום, רק אומר - איזה ספר מקסים. ראוול באמת שיחקה אותה. ואני שמחה שקראתי אותו בשפת המקור, למרות שלתרגם אותו תהיה החלטה מאוד חכמה מצד כל הוצאה כרגע.

נ.ב-

הו, פלנופי.

לפני 10 שנים•
★★★★★
•אנג'ל
ביטרבלו - שבע הממלכות

ביטרבלו - שבע הממלכות

קריסטין קאשור

"ביטרבלו”, ללא ספק, הוא הספר הטוב ביותר בעיני בטרילוגיה. אמנם "מחוננת" ו"אש" היוו בתחילה תחרות לא רעה, אבל "ביטרבלו" פשוט לקח אותם בהליכה.
כמו שכבר הבהרתי, קאשור התעלתה על עצמה. מכמה סיבות פשוטות למדי.

"מחוננת" ו"אש" אמנם לא היו גרועים בכלל, אבל אף אחד מהם לא היה באמת מצויין. היה בהם דפוס חוזר של גיבורה חזקה להפליא, שבאמת לא צריכה להתאזן על אף אחד, למרות שכמו כל בן אדם – לפעמים היא זקוקה עזרה מהסביבה. אבל המסר הפמיניסטי הברור, והיותו הדבר היחיד שהיה לספר להעביר, הפך את שני הספרים הראשונים ליותר רדודים ממה שהוא התכוון. כן, הפמיניזם הועבר, עכשיו, מה הלאה? כשהמסר מספיק כדי להעביר אותו בדמות אחת, הוא לא גדול מספיק כדי למלא ספר שלם, לפחות לא לדעתי. עדיין, מה שמעבירים לנו הספרים האלה בעיקר הוא מה שהם מתבססים סביבם – הרומנים. אהבת נעורים מקסימה. חוץ מזה שזה מקסים ונחמד, בהיותי נערה מתבגרת שלאיטה מתקרבת לגילאי הספרים האלו, אני מבינה לאט לאט שזה דיי לא הגיוני בהתחשב בבגרות הנפשית של מתבגרים רבים.

לעומת שני הספרים הקודמים, “ביטרבלו" מביא נקודת מבט אחרת.
הוא מגולל את סיפורה של הבת של לק, ביטרבלו, באותה יושבת על הכס ומולכת אחרי שמלאו לה שמונה עשרה. בתור מלכה, ביטרבלו אמורה להיות בעמדה גבוהה, אבל, למעשה – ביטרבלו לא יודעת דבר. לא באמת. היא מרגישה שמונעים ממנה מידע, ומסתירים אותו כי לא בוטחים בה, לא בתור מלכה ולא בתור אזרחית בשם עצמה. בחיפושיה אחרי המידע, על אזרחיה, ועל הסביבה, היא יוצאת מהארמון, ומשם משתלשלים העניינים.

בספר הזה, ההבדל הגדול בינו לבין האחרים, זה שהוא לא סבב סביב הרומן או הפמיניזם. הוא היה פוליטי יותר משהוא היה כל דבר אחר. הוא נגע בבעיה העיקרית, עם כל מיני קישוטים ותוספות מסביב שהפכו לגוש אחד, ביחד, אחרי עבודה מופלאה. וזה לא ש"אני אוהבת אותו כי פוליטיקה זה אהבה, פוליטיקה זה החיים" (הייפייב מכל הלב למי שמבין את הרפראנס), זה בעיקר בגלל שהבעיה הפוליטית הייתה מרתקת. ישר אחרי לק, שהיה מלך היישר מהגיהינום, נוצר ברוך פוליטי גמור. וזה היה פשוט מרתק לראות איך אנשים ניווטו בתוכו, ומה קרה לכל האנשים שעברו את שלטון הזוועות של לק ונשארו חיים כדי לספר.

“ביטרבלו" מיצה את כל מה שהוא יכל למצות, בלי כל ספק. החל מהפוליטיקה, הדמויות, והיישר לרומן. אהבתי את ההתחשבות שלו בכל הצדדים של העניין. הוא היה כתוב היטב, כמו שקאשור ידעה לעשות בכל שלושת הספרים, והוא היה איכותי ונקי למדי. בתור האדם הנוראי שאני, אני חייבת להודות שאהבתי גם את הטוויסט המפתיע הקשור למעורבותם של האנשים בעניין, שלק פשוט צילק אותם ברמה לא אנושית.

על "ביטרבלו" אני יכולה לומר, בכנות גמורה, שהוא היה הספר הכי טוב שקאשור, או למען האמת, כל סופר אחר יכל להוציא ממנו. הדמויות בו היו בנויות טוב יותר מהדמויות בספרים האחרים, והכריכה הסופית של שלושת הספרים ביחד בסופו נתנה לי תחושה נוסטלגית נחמדה מאוד בלב (או, לאוטאקואים, בקוקורו). קאשור בהחלט לקחה את הכל בידיים ולא השאירה קצוות ללא מענה. בנימה זו, כל הכבוד, קאשור.

נ.ב - ספויילר
אני תוהה אם לק הוא האבא האמיתי של ביטרבלו. אחרי שגיליתי מה שקרה עם ת'יל, אני חושבת שהוא דווקא האבא :O דעתכם בנושא?

לפני 11 שנים•
★★★★★
•אנג'ל
משחקי הסוף: המפגש

משחקי הסוף: המפגש

ג'יימס פריי

כשאתה מרחם על ספר, זה גרוע פי מיליון מלשנוא אותו. למעשה, אלו מיליון שלבים מעל לשנאה. זה הצורה הכי גרועה שבה אתה יכול לא לאהוב ספר; לחשוב שהיה לו פוטנציאל, אבל הסופר הרס אותו כל כך שזה פשוט פתטי.
לאהוב את הספר הזה אפילו לא הייתה אופציה. למה? טעות על גבי טעות על גבי טעות פשוט הפכה את הספר הזה לאסון מהלך. ואני ממש זועמת על הסופר כרגע שהפך את הספר הזה ל - ומצטערת לאנשים שאהבו אותו, שהאהבה שלכם אליו נשגבת מאוד מבינתי - זבל בכריכה.

הספר האומלל הזה לא היה צריך להתקיים לעולם. חיקוי של משחקי הרעב (אכן), ניסיון עלוב למדיי לחבר אותנו לכל הדמויות ולהפוך את כל הדמויות לאנושיות בצורה מדוקדקת שהפכה מרושלת, כתיבה מרדימה עד כאב שקמה לתחייה רק ברגעי קרב שבו הדמויות הלא ראליסטיות שלנו עשו דברים עוד יותר לא ראליסטים ובמקרה של היפנית - גם גזעניים. וחבל שהדמויות שלנו נלחמו כל כך טוב בקרבות שלהם כי פשוט קיוויתי שהספר המסכן ייגאל מייסוריו וכולם ימותו. זה עד כדי כך גרוע שהמוות הכללי היא הצורה היחידה לגאול אותו.
ספר אומלל.

העלילה העלובה של הספר הזה הייתה... עלובה במיוחד. ורק הפכה יותר ויותר עלובה ככל שהיא התפתחה. שניים עשר שחקנים צעירים שבאים משתיים עשר שושלות שונות שצריכים להשיג מפתחות כדי להציל את כל האנשים שהם ניצולים לגזעים שלהם כי...
כי ככה.
כן.
הכל בספר הזה - כי ככה. תמיד. למה הוא מאוהב בה? כי ככה. למה הוא חוצה אוקיינוס? כי ככה. למה הם מקימים ברית? כי ככה!
לעזאזל. אין שום סיבה רציונלית לשום דבר שקורה בספר הזה, לא את המניע המקורי, ולא את המניעים של הדמויות, שמחליטות לעשות דברים סתם כי, תופסות לרוב את המראה של "הוו אני כזה חסר רחמים" אבל לא הורגות חפים מפשע.
וזאת אחת הסיבות שהעלילה רק מתדרדרת מרגע לרגע. כי אנחנו ממשיכים לקבל את נקודת המבט על משחק ההרג ההוא שמתחיל להעיק - במיוחד אצל אנשים שרואים אנימה, שיש שם בערך משחקי מוות בכל פינה (וכן, עוד לפני משחקי הרעב, כך שמשחק הרעב לא היה משחק ההרג הראשון). אבל לפחות באנימות, יש כל מיני דברים מגניבים ושונים שהופכים את משחק ההרג למשהו שהוא לא. הרעיון פה, החידות, מגניב מאוד וזה - אבל לא פרקטי. זה לא דבר שיכול להחזיק עלילה שלמה. ובמקום להשקיע רק בחידות המזורגגות הסופר היה צריך לעבוד על משהו כמו, אה... דמויות? עלילה? רקע נורמלי??

אני לא קופצת למסקנות שאנשים אוטומטית מעתיקים את משחקי הרעב, כן, עד היום אני עדיין חושבת ש"הבחירה" זה העתק עלוב, אבל בלי שנאה, בלי שנאה, אנשים שאהבו את הספר.
אני פשוט חושבת שהספר שאתם אוהבים הוא ערמה מסריחה של זבל.
והנה גרמתי לעוד אנשים לשנוא אותי.

ובקשר לפסקה הקודמת.
למען הפאנגירל הגדולה שבשמיים, בעוד ההתלהבות על משחקי הרעב עדיין לא שככה, אתה כותב ספר שמתחיל במילים "משחקי ה..." עם המספר שתיים עשרה כמפתח עיקרי? זה כאילו הוא התחנן שישוו אותו למשחקי הרעב. בעצם - אני חושבת שזה היה תרגיל שיווקי כדי להוכיח שהוא טוב יותר ממשחקי הרעב.
למען האמת, דווקא הרגשתי שהיה צורך לגבור על משחקי הרעב לכל אורך הספר. אולי זה בגלל שכשאני מסתכלת על הצירוף המקרי במיוחד של השם "משחקי ה" עם המספר שתיים עשרה אני חושבת במפתיע על משחקי הרעב (אני יודעת, נכון?), אבל מרגיש כאילו פה יש התנגדות למשחקי הרעב. נגיד, בעוד משחקי הרעב מתאר נקודת ראייה של מתמודדת אחת - פה מתוארת נקודת הראייה של כל המתמודדים. בעוד במשחקי הרעב יש פייבוריטית - כולם שווים. הכתיבה - בזמן עבר. אפילו היקף הגילאים שונה ולו במעט! בעוד של משחקי הרעב הוא מגיל שתיים עשרה עד גיל שמונה עשרה, פה זה מגיל שלוש עשרה עד תשע עשרה כי הוא לא רוצה שנרגיש שהוא מעתיק את משחקי הרעב. לא.
למען האמת, מרגיש כאילו הוא מאותת לנו. "תראו! זה הספר שינצח את משחקי הרעב! הוא דומה אבל הוא שונה!"
בנוסף, כשדמות שמחזיקה באותה דעה של קטניס, נכנסת למשחקים במקום אח שלה, ומשאירה חבר מאחור, והיא גם סוג של גיבורה הירואית, אני באמת מרגישה כאילו משהו מסריח פה.
אבל אוקיי. בואו נגיד שלא.

בואו נעמיד פנים שהוא לא דומה בכלל למשחקי הרעב, בסדר?

אולי לדעתם נקודות מבט רבות זה רעיון טוב, שהרי אמרתי; הסופר בחר לתאר את הספר מכל נקודות המבט. כן, יש חמדנות רבה בבחירה הזאת, דמויות רבות לסקר מכל נקודות המבט שלהם. ויש מספר בעיות שהופכות את העניין הזאת לבלתי נסבל, שבפעם האלף חמש מאות, היו נמנעות אם הספר הזה היה בידיים של סופר טוב.
קודם כל, אתה לא בוחר בכל נקודות המבט, אף פעם. למה? כי בעוד הסופר רוצה ליצור תחושת שוויון בין הדמויות, הקוראים מרגישים ניתוק וחוסר סדר, ואנרכיה זה נחמד בספרים, כשהאנרכיה מתוארת, ולא, כמו שקורה פה - מבוצעת.
סופר יקירי, הקוראים שלך לא יכולים להתחבר לאף דמות ולא להבין אותה, כי כל הזמן יש קפיצה בין הדמויות. לא שהייתי יכולה להתחבר אליהן גם בלי האנרכיה המגניבה שלך כי כל הדמויות שלך שטוחות כמו פלקט, אבל נשאיר את זה.
אמנם היה רצון להעלים את הפער בין הידיעה מי המנצח יהיה, אבל הניסיון יוצר פער חדש - בין הקורא לדמויות.
במילים אחרות, מר פריי, השארת את הקוראים שלך אנטי-סוציאליים, או בהסבר פשוט יותר - יצרת חבורת סוציופתים. כן כן, לא הגזמתי. הכל שם - המחסור באמפתיה כלפי הדמויות, ההתנהגות התוקפנית כלפי הספר עצמו, פיזית, ומחסור במוסריות, כלומר, הרצון שכולם ימותו.
דבר שני, הכתיבה שלך, מר סופר, נוראה, מעצבנת ומלאה ברגשות וקישוטים מיותרים. עכשיו, כשנותנים את הכתיבה הזאת ובאמצעותה מעניקים את התכונות האלו לכל דמות, למרות שהדמויות היו בנויות בסדר במידה כלשהי, עם יתרונות וחסרונות, שנאתי את כולן, או כמו שמישהי כתבה בביקורות פה "במקרה הטוב לא אוהבים אותן".
אתם לא רוצים לדעת בכלל מה קורה במקרה הרע. אבל אני אגיד לכם בכל מקרה - במקרה הרע יש תחושה אימפולסיבית לתלוש את הדפים האלו, לבשל אותם, ולתת לכלבה שלי לאכול אותם.
לכלבה שלי.
בנוסף לכל זה, בצורה טרגית לגמרי - השוויון המזויף לא קרה בכלל! - היו דמויות שהופיעו יותר והיו דמויות שהופיעו פחות, ואתם יודעים למה? לא.
גם אני לא יודעת!
יש לחלוטין דמות אחת שהיא המועדפת על פריי. ואם יש דמות מועדפת - שאוטומטית, הוא מנסה לשכנע אותנו לאהוב בכתיבה שלו - מה לעזאזל הפואנטה בכתיבה מכל נקודות המבט?!
ועוד יותר גרוע - אותם האירועים תוארו מדמויות שונות. מה שאומר שלפעמים הופיע אותו משפט בארבע צורות שונות שלו. ארבע צורות שונות ומזורגגות. לפעמים אפילו יותר.

והנה הגענו לזה.
הדמויות.
גאדאמט.
בואו נעבור על הדמויות שאני זוכרת, כי וויתרתי על הקריאה לפני כמה ימים ואני קצת חלשה בשמות של דמויות שאני שונאת נואשות.

- אז יש את האמריקקית משמה. קוראים לה שרה. היא, כמו שציינו, יפה, לא תומכת באלימות ופחות מאומנת מכולם (ואיכשהו עצרה להב מעופף באוויר או וואטאוור שזה משהו שאפילו מישהו מאומן לא הצליח אבל אוקיי). יש לה חבר שמטורף עליה ושותף לברית שמטורף עליה ויפנית שמזדנבת מאחוריה שמקווה בטירוף לדקור אותה (וגם אני מקווה בטירוף שהיא תדקור עליה). היא מושלמת בכל דבר חוץ מדבר קטן - היא תקועה בבועה. ואולי העובדה שהיא תקועה בבועה הייתה יכולה להיות מגניב אם היא לא הייתה הדמות הכי מועדפת על הסופר והיינו שומעים מדמויות אחרות שבמקום כמה היא מוכשרת וחכמה שאולי היא... לא יודעת... חיה בעולם של חדי קרן שמקיאים קשתות? מה לעזאזל איתה.
- אז יש את האמריקקי הדרומי (נראה לי?) שיש בשם שלו א'. את זה אני יודעת. והוא מתאהב בלי שום סיבה. הוא סוג של חיקוי פלייבוי מגניב שמדבר ספרדית כי אומייגאד ספרדית זה שמעקסי וכל הפאנגירלס ימותו עליו. הבנו את התרגיל הזה, פריי. לא סתם פלייבוי, פלייבוי לטיני.
אז מה אני יודעת עליו חוץ מזה שהוא אמור לפלרטט עם הקוראות (ואולי גם קוראים, אני חושבת שכולם הבינו שאני לא הומופובית במיוחד)?
. . .
אה. שום דבר.
הוא לא היה עמוק למרות שהוא היה אחת מהדמויות שנקודות המבט שלהן הופיעו הכי הרבה פעמים, שזאת אחת הבעיות הכי קשות לכל אורך הספר - שום רגשות. לא קיוויתי שאף אחד יחיה, קיוויתי שכולם ימותו בשביל שהספר ייגאל מייסוריו.
- אז יש את היפנית ההיא. שקיומה בא לומר "אני לא גזען".
נכון ג'יימס מותק. אתה רק גזען קלות.
אתה יודע. לכתוב על דמות יפנית שהיא "ישנה על מיטה מזרחית", נדרה נדר שתיקה, מתגנבת ועוקבת אחרי אנשים בקלות, מתפללת אל השד-יודע-מי אחרי שהיא הורגת אנשים, ואז גם עושה מהלכי נינג'ה באדאסיים (וגזעניים קלות) בזמן שהיא משליכה כוכבי נינג'ה (אבל היא לא יכלה להשליך כוכב נינג'ה כשהיא עמדה כי... הם לא פועלים כשהיא עומדת)...
כשאתה כותב על דמות יפנית שהיא עושה את הדברים האלה זה רק גזעני קלות.
מאוד קלות.
אני מרגישה עלבון בשם היפנים. כי לא, הדבר הראשון שהיפנים חושבים עליו כשהם נכנסים לחדר שלהם זה לא נדר השתיקה שהם נדרו ולא המיטה המערבית שהם ישנים עליה. בכלל לא. והם לא עד כדי כך שלווים, אוקיי? תצפה בקצת אנימה ותראה שרובם גם כן שותים אלכוהול ועושים בושות לעצמם כמו בכל מקום אחר.
אני יודעת שאתה כל כך פאקינג מופתע.
אבל ברצינות עכשיו. הוא לא עשה שום תחקיר מקדים. הוא פשוט חשב "אני צריך רוצח מגניב. הו! הו! אני אקח נינג'ה! נינג'ה זה סיני... יפני. כן. יפני, לא? אוקיי. אחלה. נינג'ה יפני. מגניב!!" ואז השתמש בכל הדעות הקדומות שהיו לו על יפנים מבלי שום חקירה. פריי, אתה בכלל יודע מה הדת ביפן שהדמות שלך מפללת אליה? קוראים לה שינטו! או שהיא בכלל נוצרית מסיבה מסתורית!!
למען האמת, כן, ביפנית הוא העלה לי לגמרי את העצבים. הוא אפילו לא יודע את הבסיס שמישהו שרואה אנימה יודע. שראייה של אנימה זאת עוד צורה בסיסית מאוד לשפוט יפנים! איזה... פשוט אוף!!

וזה התירוץ העלוב לדמויות שאני זוכרת. כולן ריקות מאישיות, פועלות בלי סיבה, ועושות דברים בלי שום פואנטה.
אבל דא, אהבתי את היפנית יותר. ולא בגלל מה שפריי עשה ממנה, אני יותר מרחמת עליה ואני מרגישה כאילו הוא מכריח אותה להיות משהו שהיא לא.
מסכנה היפנית.

עוד משהו בנוסף לשרשרת העוולות שלו - הדיאלוג.
כמעט שום דבר שהדמויות הוציאו מהפה שלהן לא נשמע הגיוני או מסתדר בראש טוב. הדיאלוגים היו מוזרים והייתה להן צורת דיבור מוזרה.
וחוץ מזה שהדמויות לא דיברו בהיגיון אף פעם.
הנה לכם דיאלוג שאני זוכרת עם שפצור קטן שלי.

"הוא איבד עין כתוצאה מאימונים למשחקי הסוף."
"הא, באמת? אז בגלל זה הוא איבד את העין שלו לפני חמש שנים, אגב, בכל חמש השנים הארוכות האלו לא הייתה לי אפשרות לשאול אתכם קודם כי אנחנו חברי ילדות כאלה טובים ולא ממש חשבתי שזה ממקומי לשאול, את מבינה, אז בכל מקרה, למה הוא איבד את העין שלו לפני חמש שנים?"
"מבחני כאב."
"סלחי לי?"
"אתה יודע. דבורים."
"הא. מגניב."

אני חושבת שאתם מבינים טוב מאוד למה כל הדברים המצטברים האלו גרמו לפרישה שלי באמצע. את יומני הערפד סיימתי. את יומני הערפד, אוקיי? אני רומזת - ובעצם, אומרת - שיומני הערפד היה יותר טוב מספר אחר. יש ספר יותר גרוע מיומני הערפד איי שם.
הספר הזה היה פשוט כל כך מעיק. כל פעם שקראתי אותו קיוויתי שהוא יסתיים כבר. חוץ מנקודות מסוימות - הקרבות. ולמה? כי קיוויתי שכל הדמויות ימותו.
אבל אם להיות כנים, הקרבות לא היו עד כדי כך גרועים. אבל ברגע שדמות יפנית עושה באק פליפ באוויר וזורקת שוריקן למרות שהיא יכלה פשוט לעמוד ולזרוק שוריקן, הכל התקלקל בקלות.

לא הייתה לסופר שום פרספקטיבה הגיונית על המציאות. הוא הדגיש כמה פעמים שהדמויות בספר הזה היו אנושיות. אז למה לכל הדמויות שמשתתפות במשחקי הסוף יש יכולות לא אנושיות בעליל, ללא שום יוצאי דופן?

אני חושבת שהבנתם שאני לא תומכת בקריאת הספר המעצבן, הנמתח, המייגע, הכתוב לא משהו, המציק, והגזעני קלות הנ"ל.

נ.ב -
בדרך כלל בוכים מספרים כי אתם עצובים שדמות מתה או משהו, אבל אני יכולה לבכות שעות על הספר הזה מרוב רחמים.

לפני 11 שנים•
★★★★★
•אנג'ל
ג'יין אייר [מהדורת 2007]

ג'יין אייר [מהדורת 2007]

שרלוט ברונטה

לכל ספר יש מטרה כלשהי. ולכל סופר יש מטרה נסתרת מאחורי כל דף וכל מילה שהוא אומר. ואני מרגישה כאילו הספר הזה עשה את שלו, והשיג את המטרה שלו.
הספר הזה משאיר אנשים קצת חסרי מילים. ולא תמיד יש מה לומר, ואיך לומר. אבל פשוט רציתי לומר משהו עליו.

ג'יין, גיבורה קטנה והירואית שכמותה. גיבורה בכל נים ונים בגופה. הפנים שלה, והגוף שלה - לא אידיאלים. אבל האישיות שלה בלתי נשכחת. שבירה וחזקה גם יחד, אנושית. בעוד שבספרות נוער מלטשים גיבורים לצורה אידיאלית, חסרת אישיות, ג'יין היא להבה של אישיות. של אופי. לא כל הבנות יעריצו אותה, ולא כל הבנים יתאהבו בה - והאופי הזה דווקא טוב. כי לא כל אחד יכול להבין אותו, לקלוט אותו. האופי הייחודי הזה הוא מה שהפך את הספר הזה לכל כך טוב.

אנחנו לומדים להכיר את הדמות המדהימה הזאת היישר מההתחלה. וזאת אחת הנקודות הכי מועדפות עליי בספר. היא לא מתחילה לחיות עם סיפור האהבה, יש לה עבר שאנחנו קוראים ומודעים אליו.

ג'יין לא יפהפייה, לא באמת, וחוזרים על זה לאורך כל הספר. אבל מה שהכי יפה, הוא שהיופי של סיפור האהבה שלה מבוסס על הפנימיות. היא לא מצפה ליופי חיצוני מהאדם שהיא אוהבת, ועם הזמן, בעיניה, האדם שהיא אוהבת הרבה יותר יפה מכפי שהוא באמת. כי אהבה גורמת לך להסתכל על מישהו ולאהוב את המראה שלו, להכיר את המראה שלו ולהעריץ אותו. להכיר את החסרונות שלו ולאהוב אותו גם ככה. ואנחנו רואים בספר אהבה טהורה, מקסימה ואנושית במיטבה. אהבה אמיתית.

לדעתי, שרלוט ברונטה עשתה את שלה. היא כתבה. היא שינתה דברים, והיא עדיין משנה, בזכות הכתיבה שלה, בזכות ודרך הדמויות שלה. דמויות שלא מוכנות להשתנות רק כי מצפים מהן, רק כי חושבים שזה לטובתן. דמויות שנשארות בשלן.
סיפור האהבה לא גורם לרצות לקבל את הבחור, הוא דווקא גורם לנו לשאוף להגיע למצב שאנחנו מגיעים למצב שבו אנחנו יכולים לקבל את האנשים שאנחנו אוהבים, בחסרונות וביתרונות שלהם.
ועל זה מגיע לשרלוט ברונטה את כל הקרדיט שבעולם.

נ.ב -
כמו שהבנתם, אני ממליצה על הספר הזה בחום.

לפני 11 שנים•
★★★★★
•אנג'ל
תחיית האגדות

תחיית האגדות

אילן גוייכמן

יש סיבות רבות באיכות ספרות הפנטזיה הישראלית שגורמות לי לעקם את האף אחרי שאני שומעת את הצירוף המהולל. לקרוא פנטזיה ישראלית וליהנות ממנה זה אירוע שמבחינתי הוא אחד למיליון (החטופה מאינקנדאר). בשבילי, המילים "פנטזיה איכותית" ו"ישראלית", סותרות אחת את השנייה. אחרי ניסיונות עבר עם ספרות פנטזיה ישראלית, ששנאתי גם בימים שבהם אני מחשיבה את עצמי כטיפשה ובורה שאין לה מושג על מה היא מדברת - ולפיכך העובדה ששנאתי אותם כל כך שיקפה לי כמה הם גרועים מבחינתי - אז בכל מקרה, בגלל הניסיונות האלו, כבר הפסקתי לנסות לקחת ספרים כאלו מהמדף.
ובכל מקרה החלטתי לקחת ספר ישראלי מהמדף. אין לי שמץ של מושג למה. הוא פשוט היה שם.

הספר מגולל את סיפורו של הוגו, בחור מדוכדך וגנב מבוקש שגורלו נקרא לו במהלך הימלטות על חייו. הוא נתקל באדם גוסס שמושיט לו חתיכת מפה ישנה ואבן אודם בתוך קופסה. המפה הובילה אותו אל פונדק בלב עיר סמוכה, ושם הוא מצא מספר אנשים, שקיבלו קרעי מפות ואבנים מבריקות בתהליך דומה לשלו - ומשם החמישייה נסחפים למסע ארוך מאוד.

קודם כל, אני חייבת לומר שהספר הזה לא חייב להיות רע. זה נורא תלוי מאיזו פרספקטיבה מסתכלים עליו. ואני חייבת לומר את המשפט המעצבן הזה שאני ממש שונאת - את הספר הזה אסור לעזוב באמצע, אחרת לא ממש מבינים את הפואנטה, ומפספסים חלקים טובים ורבים שקורים רק בהמשכו של הספר.

העלילה כעיקרה לא הייתה מקורית או מדהימה במיוחד. מפה, אבני אודם, גזעים נכחדים, אלים ממיתולוגיה מסוימת. לא מיוחד כל כך. אבל כן אהבתי את המשחק של הדמויות על גבי המיתולוגיה, שנחשפה בקרעים למהלך הספר, ולבסוף, במכה, נחשפה. העלילה התחילה והסתבכה ככל שהספר המשיך - ובדיוק על זה דיברתי.
במקרה, העלילה הזאת קצת מעגלית בתוך הספר עצמו, ואני לא ממש אוהבת את זה, למשל; יוצאים לדרך - מסתבכים בצרות - מגלים קצת מידע - ממשיכים בדרך - מסתבכים בעוד צרות - מידע - דרך - צרות - מידע - וחוזר חלילה. ולסופר לקח הרבה זמן להגיע לנקודה העיקרית שלו, שהיא הייתה הסתבכות בצרות קשות במיוחד [כי ספוילרים (D:)].

הכתיבה הייתה ייחודית וציורית. היא התאימה מאוד לספר עצמו, קישטה אותו יפה ונתנה לו כמה יתרונות לא רעים, אבל במהלך גרמה לו לפגמים רבים. הספר הזה, בדומה לספרי פנטזיה ישראלים, הוא דרמטי. כל כך דרמטי שזה כואב. כל כך דרמטי שחברה שלי קראה את התקציר, ואמרה "דרמטי מידי בשבילי", אחרי שהיא קראה ואהבה את דמדומים.
הקטע של הכתיבה הוא שהיא דרמטית. הדרמה גולשת ממנה. הדיבור של הדמויות דרמטי, וביחד עם הכתיבה. טוב. זה קצת מזכיר מתמטיקה. פלוס - הטוב בכתיבה - ועוד מינוס - הדרמה בכתיבה - שווה מינוס אחד גדול.

אבל הנקודה שהיה לי מאוד (והכי) חשוב לגעת בה הייתה הדמויות.
אני אתחיל מהדמות הראשית - כשסיימתי את הספר לפני שבוע הלכתי לקרוא את הביקורות, ואני זוכרת שמישהו אמר שהוגו, הדמות הראשית, הוא אימו. משהו בנידוי גזירת הבדידות שלו על עצמו. אני חושבת שזאת הכללה לשני הצדדים.
קודם כל, אימואים מתרכזים בחברות משלהם. יש מלא אימואים שהולכים ביחד עם החברים האימואים שלהם כל הזמן. הם לא גוזרים על עצמם בדידות, אלא מוצאים מקום אחר בקרב אנשים שהם מרגישים שטוב להם אתם (יש סיבות רבות אחרות שאני לא ממש מתה על אימואים, אבל אוקיי).
הוגו, לעומתם, נוטה לצד השני. הוא לא יכול להתחבר. למה? הוא לא יודע. זה בדיוק הקטע. אפשר להבין שהבן אדם נכה חברתית. הוא לא יודע להתחבר. הוא שותק כשאנשים אחרים מדברים. אני מבינה אותו כי לתקופה ארוכה, ואולי עדיין - אני הייתי ועדיין כזאת (ואני אעצור כי זה ממש לא העניין שלנו). מניסיוני, הוא לא יודע מה לומר. אין לו שמץ. הוא פשוט יושב שם ופולט תשובות קצרות כי למשך זמן ארוך מאוד הוא היה מושבת מהחברה. משהו שניתן להבין ביחד עם העבר של הדמות.
אבל שוב, סעיף הדרמה לא נעלם לאורך זמן. גם אם מבחינת הנכות החברתית היה משהו נחמד מאוד, הוגו דרמטי. דרמטי דרמטי דרמטי. הדיבור שלו וההתנהגות שלו דרמטיים להחריד, וזה הדבר שמונע ממנו להיות דמות אנושית וטובה. אין הומור, אין בדיחות. גם בקרב אנשים מדוכאים כגון הוא - איפה ההומור השחור שהוא אמור להכיר מקרוב? ואוקיי, גם אם הוא לא אדם שנעזר בהומור, אין עוד הרבה אישיות בתוכו ושאיפות חוץ מהרצון לחיות בשקט. זהו. הוא רוצה לקבור את עצמו בחור ולהיעלם שם.
הוגו הוא דמות מאוד מסכנה. הוא לא עושה שום דבר, הוא נורא פסיבי. הוא הולך אחרי מה שהמקרים גורמים לו לעשות, הוא נדחק לפינה, ואז הוא מגיב. אהבתי את החלק הזה, אבל אני לא חושבת שזה טוב שהדמות הראשית מתנהגת ככה.

ובאשר לדמויות האחרות, טוב, אני לא יודעת. לא ראינו שום דבר. כלום. נאדה. שאר הדמויות היו ונשארו שם לקישוט, כי הוגו לא יכול להיות לבד בעולם.
אני יכולה לומר שהדמויות האחרות דיי מעוררות רחמים, הן בתפיסות שלהן ובהתנהגות שלהם, וגם אם להן קצת יותר האמנתי מהוגו, הייתי מתעבת את רובן אם הייתי מקבלת את האפשרות לדבר איתן.
ולמה? התפיסה המטומטמת של הדמויות האלו גורמת לי לרצות להקיא. ספויילר העובדה שהוגו נכנע להם הייתה עוד יותר מסתכלת. הוגו, שהסתכלתי עליו וחשבתי שהוא הרציונאלי מכולם, והוא זה שהבין שצריך ללכלך את הידיים כדי להגיע למטרה, במיוחד אם הוא בא להציל את הראש של החבורה שהוא היה המנהיג שלה והקריב את עצמו בשבילה מהרגע הראשון, העובדה שהם סובבו לו את הגב בגלל שהם חשבו על ערכים. בזמן של מוות או חיים אין זמן לחשוב על ערכים, והפיתרון הכי טוב הוא לאו דווקא הרגש. והעובדה שאחר כך הוגו באמת נכנע להם וחשב "אולי יש דרך אחרת?" פשוט הגעילה אותי. כשאדם בא לרצוח אתכם אתם לא חושבים "אה. יש לי סכין ביד. להרוג אותו? אבל, אויש, זה לא מוסרי!"
אבל זאת כבר האידיאולוגיה של הסופר.

ו - אחרון חביב - משולש האהבה.
הוא כמעט לא שווה אזכור. העובדה שההתחלה שלו מזעזעת ידועה לכל מי שקרה את הספר. היא בחורה וחמודה אז הוא מתאהב בה. ואז החבר דלו בא ובאם, משולש אהבה. והמשולש התחיל כל כך מהר שלא היה זמן לנשום. או יותר נכון, כי הסופר פשוט רצה לזרז עניינים כדי להגיע לפואנטה.
אבל הנה קטע יפה - אלה שני בנים ובת אחת, אבל מנקודת המבט של הבן. זה היה מגניב וחדשני. בנוסף, הפואנטה הייתה מעניינת. לצערנו, או לצערי, השאר פשוט הרס את משולש האהבה הזה, שיכל להיות מופלא.

אבל כן, זה לא היה ספר גרוע.
אם תשאלו אותי מה היה כל כך טוב בו שלא גרם לי לקטול אותו אני אגיד שלא היה. הכל בספר הזה היה באמצע. פושר כזה. נחמד ותו לא.
אולי אני אמשיך, אולי לא. אבל מחפשת את ההמשכים בנרות? בכלל לא. לא בוער לי להמשיך.
זה ספר בין ספרים חזקים. הוא לא חזק בפני עצמו. הוא יכל להיות, אם לא היו בו כמה בעיות כאלו ואחרות. אבל למען האמת? ספר ממש לא רע.

לפני 11 שנים•
★★★★★
•אנג'ל

ביקורות נוספות על "הזמן השבור"

הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

בשבילי ספר טוב זה ספר שיש בו את הקריטריונים הבאים:
1) דמויות אמינות (!) ובנויות היטב עם עומק (!)
2) עלילה זורמת ובנויה היטב
3) עלילה אמינה (קוראים יקרים, תדגישו בבקשה את המילה "אמינה"")
אז כמו שהבנתם, קוראי הביקורת היקרים, היום אני אחפור לכם על "אמינות".

כשנער ונערה נפגשים "ומתאהבים" אחד בשני ללא דרך חזרה בלי שהחליפו מילה ביניהם זה עם זה - זה לא נקרא אהבה. דבר כמו :" לא דיברתי איתך, שפכתי עליך רוטב אבל בוא נתחתן, נוליד 20 ילדים, נתגרש ונתחתן שוב ואז עורכי הדין שלנו יחיו בעושר עד יום מותם" – לא נקרא אהבה.

וזאת גם לא חברות כשפוגשים מישהי, מדברים איתה 5 דקות ותוך 5 הדקות הללו היא נהיית פתאום החברה הכי טובה שלך. גם לא ידידה. גם מכרה בקושי.

אבל הספר הזה קיבל ממני 3 כוכבים למרות כל החסרונות שלו (ותאמינו לי יש הרבה מהם. אני עוד לא התחלתי לדבר על הדמויות המאוד "עמוקות" שמככבות בספר הזה). על שום מה? בגלל הפוטנציאל הטמון בו.
הספר הזה יכל להיות ספר ממש טוב אם האנשים שהוציאו לאור את הספר הזה היו נשמעים ל"מתכון" הבא:
רכיבים:
סופר בריטי/אמריקאי (אנג'ל, אני חושבת שגם לסופרים אמריקאים מגיעה זכות לחיות. בכל זאת ריק ריירדן וקסנדרה קלייר אמריקאים)
רעיון הספר
קערה

אופן הכנה:
1) תחליפו לדמות הראשית את השם ממיקי לאשלי/קיילי/קייט/מרי/וואטאבר
2) לתוך קערה עם רעיון הספר הוסיפו את הדמות הראשית המשופרת. לאחר מכן, הוסיפו לבלילה קמצוץ "אמינות" וערבבו עד לקבלת בלילה אחידה.
3) טה דה! קיבלתם ספר מעולה! תתחמשו בשוקולד, תתיישבו בנוחות על הספה ותתחילו להיות מהספר! קריאה נעימה!

עד שהספר ישתפר בעזרת המתכון המצוין למעלה ^ אני לא ממליצה לקרוא אותו!!

לפני 12 שנים•
★★★★★
•תולעת ספרים מס' 1
הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

את הספר הזה רציתי לקרוא כבר זמן מה. כל פעם שבאתי לחנות ספרים הסתקרנתי והבטתי בו- קראתי את התוכן שוב ושוב מחדש, עיינתי בכריכה וציפיתי לקריאה- שאותה חזיתי כמעניינת ומרתקת. אך לצערי, התאכזבתי מעט. השיא של הספר, החלק הכי מעניין ומסקרן בו שגרם לי לרצות ולהמשיך לקרוא, הגיע בסוף. ולא 30-40 עמודים לפני הסוף, אלא ממש בדפים האחרונים.
זאת ועוד- מבחינה רומנטית הספר הציע סיפור אהבה ברור וצפוי מראש, ומבחינת אקשן העביר עלילות ובעיות באופן כזה שכמעט ויוצר בלבול.
דברים רבים שמוטב היה לתאר במהלך הספר באופן מסקרן ומודגש על מנת שיעוררו התרגשות וחוויותיות בזמן התפתחות האירועים המשמעותיים, תוארו כלאחר יד ולא הושם עליהם דגש. לעתים הדברים האלו אף תוארו בזמן התפתחות האירועים כך שבניית המתח הייתה מאכזבת.

אבל! לכל דבר יש חסרונות ויתרונות.
יתרונותיו של הספר הזה רבים. הוא מתאר ביד נרגשת את החיים המרתקים בימי הביניים כפי ש(אולי) לא שמעתם עליהם. הרומנטיקה, למרות היותה צפוייה להחריד, תעורר בכל לב קיטשי התרגשות ושמחה. הספר מציג עקרונות חשובים ביותר ומותיר את הקורא כשהוא משתוקק לפתור את התעלומות, משונות ומבלבלות ככל שיהיו.

לסיכום- כן, התאכזבתי מעט. אבל הבסיס נפלא, ואולי עם הטאצ' הנכון ועם בנייה ברורה יותר הספר עוד יגיע רחוק!

לפני 13 שנים•
★★★★★
•ונילה
הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

"הזמן השבור", ספרה הראשון של סופרת הפנטסיה הישראלית, אריאלה בנקיר
מאז הצלחת סדרת "הארי פוטר" של רולינג, נראה שלא מפסיקים לצאת לאור ספרי פנטסיה לנוער. מבחינתי בתור חובבת הז'אנר, זה מבורך.
ספרה של אריאלה בנקיר, "הזמן השבור", הוא אכן ספר פנטסיה לבני נוער, אך הוא שונה ממרבית הספרים האחרים בכך שהמסע בזמן מביא את מיקי, הגיבורה, לממלכה ולזמן שהיו קיימים באמת ולמפגש עם דמויות היסטוריות.
מבחינה זו, הספר מזכיר יותר את "ינקי בחצר המלך ארתור" של מרק טויין, שיצא לאחרונה בהוצאה מחודשת (גרף, 2009), ואת סדרת ספרי "נוכרייה" של דיאנה גבלדון (כנרת זב"מ, 2009), מאשר ספרי פנטסיה כמו "הארי פוטר", "הסיפור שאינו נגמר" או סדרת "נרניה" בהם עוברים הגיבורים לעולם דמיוני.
העלילה מגוללת את סיפורה של מיקי, נערה יתומה שאיבדה ראשית את אמה ואז במפתיע גם את אביה. כאשר היא עוברת לחסותה של דודתה, היא נדרשת לעבור עמה לאנגליה, ובמקום זאת בוחרת להתגורר בפנימיית "שיבולים". היא אינה מתקבלת שם בחברת בני הנוער וסובלת מהצקות. בניסיון לחמוק מאלה, מיקי מחפשת מפלט בספרייה, שם צד את עינה ספר על ממלכת ארבוריאה. כשהיא מתפתה לקרוא בו, היא נשאבת אחורה בזמן ומגיעה לממלכה ההיסטורית. גם שם החיים לא פשוטים, והיא מעורבת בתככים ובמזימות, מתאהבת ובסופו של דבר מגלה… ובכן, תצטרכו לקרוא בשביל לדעת מה היא מגלה.
על פניו, הספר נראה כעוד סיפור נוסחתי: שוב נערה יתומה, דחויה חברתית, שגרה בפנימייה (מישהו נזכר בהארי?) ועוברת לתקופה אחרת באמצעות ספר, כמו ב"הסיפור שאינו נגמר". היא מגיעה לימי הביניים, מגלה שהיא אמורה להציל את אביה, בדומה ל"לווייתן מבבל" של הגר ינאי, עוברת שינוי, מגלה את עצמה וכוחותיה וכן הלאה. ספר התבגרות וחניכה קלאסי.
אבל זה נכון רק במבט שטחי. במבט מעמיק, יש בו הרבה יותר. לנערים ובמיוחד לנערות, זהו ספר שיכול לעזור לצלוח את גיל ההתבגרות, עם האהבות הראשונות והלחצים החברתיים, מבלי לאבד את עצמם בתהליך.
קודם כל, יש לנו גיבורה. החלטה לא פשוטה בז'אנר שפונה בעיקר לבני נוער, חובבי פנטסיה. ומיקי היא לא סתם נערה, היא נערה דעתנית ומודעת. כבר בתחילת הספר ברור שהיא עקשנית, כשהיא מסרבת לנסוע עם דודתה לאנגליה ומעדיפה להישאר בארץ וללמוד בפנימייה. גם שם לא קל לה. היא מסרבת לחבר הראשון שלה מתן, שרוצה ממנה דברים שהיא לא מרגישה מוכנה אליהם. כתוצאה מכך, כמובן, היא "נענשת", כיוון שהנער המקובל ממציא עליה סיפורים שהופכים אותה לדחויה חברתית ושקופה.
לאחר מכן, כשמיקי מגיעה לארבוריאה, היא לא רוצה להישאר בארמון, כמו שמקובל, ולבלות את ימיה בתפירה. תחת זאת, היא יוצאת עם נער, שעליו מוטל ללוות אותה, לטיולים ולרכיבה על סוסים ולומדת ממנו את האמנות העתיקה של ציד עם בזים.אין ספק שמיקי היא גיבורה שהייתי שמחה לראות עוד כמוה. מבחינה מסוימת, היא מזכירה את הרמיוני. היא מגלה אומץ ותושייה, וככל שהעלילה נמשכת היא לומדת לגלות את ערכה וכיצד לנצל את החוזקות שלה, ללא חשש.
גם בעולם אליו היא מגיעה, עולמה של ארבוריאה, יש נשים חזקות, ביניהן אלאונורה המלכה והמשרתת הנאמנה והזקנה שלה, ברטה המכשפה. ברטה היא יועצת למלכה, מרפאה, ובעלת כוחות כישוף אותם היא מסתירה. בינה ובין מיקי נרקם קשר מיוחד והיא משמשת כמעין "מנטורית" עבורה. הנערה לומדת ממנה לרפא באמצעות צמחים, תחום שנשים עסקו בו, לצד עבודתן כמיילדות, ואף זוכה להעמיד את כישוריה החדשים במבחן.
מיקי מאפשרת לנו לגלות את העולם המופלא של ממלכת ארבוריאה, דרך עיניה. אנו לומדים להכיר את הארמון ואת החיים בו במאה ה-14, את חיי האצילים ואת התככים והמזימות הרוחשות בחצר המלוכה.גיבור נוסף בספר הוא פייטרו, נער הבזים, שמלמד את מיקי את אמנות הציד עם בזים ואת הטיפול בהם, רכיבה על סוס ואפילו כיצד להגן על עצמה. בתמורה, מיקי מלמדת אותו קרוא וכתוב ושניהם משתנים כתוצאה מהמפגש ביניהם.
בין שני הצעירים נרקם סיפור אהבה יפה ועדין, כנגד כל המכשולים. מיקי יודעת שעליה לחזור, בסופו של דבר, לחייה הקודמים, ואילו פייטרו מובטח לנערה אחרת. למרות זאת, השניים לומדים לבטוח ברגשותיהם ולהאמין באהבה אמיתית, גם לאחר פגיעה.פה בעצם נמצא הלב הרגשי של הסיפור. בשיחה אישית בין מיקי למלכת ארבוריאה, עולה הטענה כי המחיר של הנאמנות לאני האישי, כבד לא פחות מהמחיר של חוסר-נאמנות שכזו. התפשרות על העצמי גורמת לכך שחלק ממנו מת, כדברי המלכה. מנגד, לומדת מיקי גם כיצד לסמוך שוב על אחרים ולתת בהם אמון. אלו מסרים מצוינים לנערות, והאמת שגם לנערים.
מבלי להסגיר יותר מדי פרטים, בסיום הספר מתגלה לנו היעד הבא במסעה של מיקי. אני כבר מחכה.
בשורה התחתונה
"הזמן השבור" הנו ספר מרתק, גם אם קצת שבוי בקלישאות הז'אנר. אף על פי כן, בתוך המסגרת מצליחה המחברת לספר סיפור מרגש, שונה וסוחף.
הזמן השבור
אריאלה בנקיר
הוצאת ידיעות ספרים (2012)
454 עמודים
הרשימה התפרסמה לראשונה באתר "הספרייה הפנטסטית", אתר מומלץ לחובבי פנטזייה ובו המלצות על ספרים, סרטים ואירועים וכן באתר "הזמן השבור".

לפני 12 שנים•
★★★★★
•עורכת ספרים - שלומית ליקה
הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

גנבתי את הספר הזה לאחותי הקטנה (בגלל הכריכה, בעיקר), וחשבתי שהוא יפהפה. קודם כל: זה לא ספר פנטסיה, זה רומן היסטורי, אז חובבי פנטסיה לא בהכרח יתחברו אליו, ואולי היה כדאי להוריד כמה קטעים שקצת סירבלו את העלילה, אבל זה ספר ממש מקסים, הוא כתוב בצורה רגישה ומעניינת, ושונה מאד מספרי נוער אחרים שיצא לי לקרוא. אני דווקא לא חושבת שהספר קיטשי, הוא פשוט הרבה יותר תמים ועדין מספרים אחרים, והוא מתמקד הרבה יותר בתקופה ההיסטורית ובצד הרגשי של הדמויות, בהתלבטויות שלהם, בפחדים שלהם וברצונות שלהם. אם אני משווה אותו לספר בסגנון של קסנדרה קלייר (כן, גם את הספר הראשון של קסנדרה קלייר גנבתי לאחותי..) אז באמת שאין מה להשוות. שם העלילה מהירה ומותחת יותר אבל הדמויות שטוחות וצפויות, הכל רץ מהר, כמו קליפ. הספר הזה לעומת זאת הרגיש הרבה הרבה יותר אמיתי

לפני 13 שנים•
★★★★★
•מים עמוקים
הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

אני לא אכביר במילים, אין לי יותר מדי מה להגיד על הספר הזה.
רעיון נחמד - רק חבל שהוא ממוחזר בטירוף (לב של דיו אנשים??)
סיפור אהבה - צפוי עד כדי כאב. היא יכלה קצת להפתיע, אבל היא החליטה ללכת עד בטוח.
עלילה - נסבלת.

לא התלהבתי

לפני 13 שנים• ~דניאל~
הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

ראש השנה...ארבעה ימים רצופים...חייבים להעביר איכשהו את הזמן לא??

לא הגעתי אל הספר הזה עם מי יודע מה ציפיות מכמה סיבות:

1) התקציר של הספר נשמע נדוש ומשעמם.
2) משוואה פשוטה: סופרת ישראלית + פנטזיה = גרוע!! (לפחות ברוב המקרים...)
על תחילת הספר השם "דודה רחל"...מצטערת אבל זה לא משתלב טוב עם פנטזיה. סורי סופרים ישראלים יקרים אבל זה המצב! סתם דוגמא אתם יכולים לדמיין קרב קוסמים בין יעקוב לשמעון?! לא, זה לא מסתדר...

ואחרי קריאה (עם המווון דילוגים...) שהעבירה לי הרבה מהחג הארוך והמייגע, הנה הביקורת:

משעמם, משעמם, משעמם ,משעמם ווו....משעמם!!!!!!!

אריאלה מאמי, הנה כמה עובדות בסיסיות בחוקי הפיזיקה האנושית (אוי אני נשמעת כמו המורה שלי...):

חוק ראשון: כשבחור רואה בחורה, הוא לא מתאהב בה תוך זמן כל כך קצר! כנ"ל לגבי ההפך... זה פחות או יותר מה שהיה:

היא: שופכת עליו רוטב.
הוא: אוהו היא נראית לי מעניינת.
היא: רוכבת על סוס ודופקת משפטים שטחיים וריקניים.
הוא: אוהו היא כל כך יפה ומיוחדת.
היא: נלחמת בחרב וחושבת כמה שהוא מיוחד.

לא עברו כמה ימים ווו....

"אהבה יש באוויר..."

אאאהההה?!?!?!

חוק שני: שתי בנות שנפגשות, לא נהיות חברות הכי טובות מהרגע שהם נפגשות! דיאנורה, ציאנורה, לילינורה (איך שלא יקראו לה...) ישר אומרת למיקי: לה לה לה לה...בואי נהיה best friends forever!! שפכי את ליבך ואני אשפוך את שלי! אחרי הכל אנחנו מכירות כל כך הרבה זמן... 5 דקות זה מלאאא זמן! לא לזלזל!

בקיצור חברים הספר גם חסר פואנטה וכל כך צפוי!! תאמינו לי שהרגשתי כמו נביאה בספר לגבי כל קטע וקטע... כבר מזמן הסברתי לאח שלי הקטן שיש לי כוחות (ועד היום הוא מאמין...)

אני מקווה שהביטוי שמישהו עושה משהו בראש השנה עושה אותו כל השנה לא נכון, כי אם זה נכון...זה אומר שאני אקרא ספרים גרועים כל השנה.

בקיצור בזבוז של זמן מוחלט!!!

לפני 12 שנים•
★★★★★
•girl on fire
הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

לא תכננתי לכתוב ביקורת על הספר הזה, אבל אחרי שקראתי את הביקורת האלימה שכתבה הבחורה שלפניי, החלטתי בכל זאת להתייחס. ראשית כל, זה לא ספר פנטזיה. אמנם יש בו כמה אלמנטים מעולם הפנטזיה, כמו המסע בזמן, אבל חוץ מהעניין האחד הזה, הספר ריאליסטי ומתמודד עם נושאים שאני והרבה חברות שלי מכירות מחיי היום יום. אני אישית חשבתי שהספר נפלא. הוא כתוב בצורה סוחפת, ברגישות ובעדינות, ונהניתי מאד מהתיאורים ההיסטוריים ומהאופן שבו הסופרת בנתה את העולם שבו מתרחש הסיפור. לטעמי הנקודות החלשות בספר הן שלעיתים הוא גולש ונמרח מעט, ואפשר היה לקצר ולהתמקד יותר, אבל מעבר לכך, מדובר לדעתי בספר מיוחד מאד. מומלץ.

לפני 12 שנים•
★★★★★
•אמי
הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

בכל פעם שאני קונה ספר, ממש לפני שאני צועדת לקופה, אני מוציאה את הסמארטפון מהתיק ובודקת עליו ביקורות בסימניה. נרתעתי מעט בשל הערות כמו "צפוי" ו"קיטשי", אבל האמת היא שממש ממש אהבתי.
בתחילת הספר תיארו ילדה מבודדת שאין לה חברים, וזה דבר שקצת שיעמם אותי, ואני לא יודעת אם זו רק אני, אבל יש משהו בדמויות שנותנות לאנשים לדרוך עליהן שמעצבן אותי. לשמחתי היא התנתקה מאותו העולם במהירות, והגיעה לעבר כמישהי אחרת.
כן, סיפור האהבה היה דיי ברור מההתחלה, אבל עכשיו ברצינות- יש מישהי שלא התאהבה בציניות של פייטרו?? כלומר, גם כשהוא בצינוק אצל הבוגד ההוא, הוא המשיך להיות ציני ולא נלחץ. ובסוף, כשהגיע לעתיד בעקבותיה, נשמתי נעתקה ממני. הוא מושלם מדי.
אני דווקא ממש אהבתי את העלילה. אולי ההתחלה קצת צולעת, ואם היא הייתה מתחילה את הרמזים למרד בשלב קצת יותר מוקדם היא הייתה יוצרת מתח גבוה יותר, ובכל זאת, יצא אחלה. אהבתי את הקטע שהיא הצליחה לחזור בחזרה לישראל אז יש כאן סגירת מעגל, ובכל זאת היא לא מצאה את אביה, אז נותר לנו משהו לצפות לו. שלא כמו ספרים אחרים ששום דבר לא נגמר.

לפני 12 שנים•
★★★★★
•מאי
הזמן השבור

הזמן השבור

אריאלה בנקיר

כמעט כולם אמרו שזה ספר גרוע, אני לא חושבת כך.
העלילה טובה והדמויות סבבה.
וזה לא שפנטזיה ישראלית כל כך איומה... יש הרבה ספרים שניכתבו בחו"ל והם לא יותר טובים.
נכון שיש כמה קטעים לא אמינים אבל הם כול כך קטנים ושוליים (כמו השם המעוד"לא בולט" מיקי) אבל למה להיות קטנונים?!
רואים שהשקיעו בכתיבה של הספר הזה.

אני רוצה להדגיש שוב את עניין הפנטזיה הישראלית,תחשבו על זה יש אנשים שרוצים לכתוב ספרים ואולי גם פנטזייה וזה לא יפה ליפסול אותם על הסף כי הם ישראלים, אז תחשבו על זה ליפניי שאתם פוסלים ספר של סופר ישראלי.

לפני 10 שנים•
★★★★★
•מורגנה לה פי
דירוג
4.0
לפני 13 שנים

“גנבתי את הספר הזה לאחותי הקטנה (בגלל הכריכה, בעיקר), וחשבתי שהוא יפהפה. קודם כל: זה לא ספר פנטסיה, ז”